Senaat stemt in met arbitrage IJzeren Rijn
Het dossier van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn die Antwerpen via Roermond verbindt met het Duitse Ruhrgebied, is mogelijk een stapje dichter bij een oplossing.
Nederland en België kibbelen al jarenlang wie de half miljard euro aan geluids- en milieuvoorzieningen gaat betalen voor de reactivering van de spoorverbinding.
De Eerste Kamer heeft dinsdag met arbitrage ingestemd, een halfjaar nadat de Tweede Kamer dat al had gedaan. De coalitiepartijen CDA, VVD en D66, gesteund door de LPF, omarmden het zogenoemde Arbitrageverdrag over de IJzeren Rijn. PvdA, GroenLinks, SP en ChristenUnie stemden tegen. PvdA-senator Eigeraam liet weten dat hij niet met het verdrag kon instemmen omdat dat voor hem gelijk staat aan het kiezen voor het oude, historische tracé van de IJzeren Rijn. Hij wil ruimte voor een alternatief tracé, gezien de risico’s voor de bevolking van het centrum van Weert en Roermond.
Volgens een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt een uitspraak van het Permanent Arbitragehof nu binnen een tot twee weken verwacht.
De spoorverbinding stamt uit 1872 maar is al jaren in onbruik. De Belgen willen de lijn opnieuw in gebruik nemen, terwijl Nederland te veel schade voor de natuur vreest. Uiteindelijk stapten de twee kemphanen naar het arbitragehof om de knoop door te hakken, via een bindende uitspraak, over de vraag wie de kosten van de aanpassingen (zoals een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg) draagt. Als het hof de rekening bij België legt, is het volgens ingewijden overigens nog de vraag of België de omstreden goederenlijn wel doorzet.