Akkoord over kilometerheffing
De werkgroep Nouwen heeft dinsdagnacht een definitief akkoord bereikt over geleidelijke invoering van een kilometerheffing. Volgens voorzitter Nouwen gaat het in eerste instantie, vanaf 2009, om een heffing bij vier tot zes hoofdknelpunten. Vanaf 2012 of 2014 komt er een landelijk systeem.
„De heffing stopt zodra het knelpunt is opgelost. Het is niet de bedoeling om de mensen de auto uit te pesten”, zei voorzitter Nouwen na afloop van het beraad in Den Haag.
De werkgroep had veel langer nodig dan de twee uur die was voorzien. Even na halfelf, ruim zes uur na het begin van het beraad, verscheen als eerste ANWB directeur Van Woerkom met de mededeling dat de werkgroep „er uit was.” Hij ontkende, evenals Nouwen, echter dat er ruzie was geweest over de verrassende kritiek van werkgeversvoorzitter Schraven op het hoofdlijnenakkoord over een fasegewijze introductie van een kilometerheffing die de werkgroep twee weken geleden al overeenkwam. Schraven haalde daar maandag in Het Financieele Dagblad scherp naar uit. Zo eiste hij dat voor de heffing wel eerst de spade in de grond moest en wegen worden aangelegd. De VNO NCW voorzitter verzette zich ook tegen heffen op dertig knelpunten ineens. Hij toonde zich dinsdagavond laat „niet ontevreden.”
Nouwen kan nu volgende week alsnog zijn eindrapport aanbieden aan minister Peijs van Verkeer. Zij riep vorig jaar de werkgroep in het leven om een zo breed mogelijk advies in te winnen over invoering van een kilometerheffing. De Tweede Kamer zit de minister achter de broek en wil in de strijd tegen de files en de luchtvervuiling al deze kabinetsperiode, en dus voor 2008, werk maken van zo’n heffing.
Van Woerkom spreekt liever van een systeem waar de automobilist betaalt naar gebruik, in plaats via de vaste belastingen. Hoe zuiniger en schoner de auto, hoe lager de prijs. „Voor die prijs krijgt hij wel iets terug.” Volgens Nouwen is in de eerste of voorfase de opbrengst van de heffing „primair” bedoeld voor het oplossen van knelpunten, „maar dat kunnen ook andere oplossingen zijn dan asfalt.” Hij had het onder meer over de aanleg van busbanen.
Het bedrijfsleven behoudt een belangrijke stem in het kapittel, waar Schraven op de valreep ook op hamerde. Een consortium zal bepalen hoe knelpunten worden aangepakt. Maar Rijk en regionale overheden moeten die plannen dan nog goedkeuren, gaf Nouwen aan.
De GroenLinks fractie in de Kamer wil volgende week dinsdag na terugkeer van vakantie een interpellatiedebat aanvragen met minister Peijs over de commissie Nouwen. Woordvoerder Duyvendak pleit als vanouds voor een zo spoedig mogelijke invoering van een „regulerende” heffing.
Het nieuws dat er jaarlijks 18.000 mensen tien jaar eerder dan normaal overlijden door milieuverontreiniging, zoals het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dinsdag meldde, is koren op de molen voor GroenLinks. Volgens het kamerlid lijkt de commissie Nouwen echter de vraag of er een „asfalterende” of een „regulerende” of opgelegde betaling moet komen, „niet eenduidig” te beantwoorden.