Economie

Schraven onzeker over afloop Nouwenberaad

De werkgroep–Nouwen die pleit voor invoering van een kilometerheffing, is dinsdag opnieuw bijeen in Den Haag. Het zou de laatste vergadering worden voordat voorzitter Nouwen over een week rapport uitbrengt aan het kabinet. Maar werkgeversvoorzitter Schraven wil zonodig een extra bijeenkomst. „Inhoud is belangrijker dan snelheid", zei hij vlak voor aanvang van het beraad.

ANP
10 May 2005 19:24Gewijzigd op 14 November 2020 02:32

Schraven van de werkgeversorganisatie VNO–NCW nam in een kranteninterview maandag verrassend afstand van het hoofdlijnenakkoord dat de werkgroep eind april bereikte. Kern daarvan is dat er in fasen een kilometerheffing komt, vanaf 2008 rond de belangrijkste stedelijke knelpunten en tussen 2012 en 2014 in het hele land.

Maar Schraven wil pas heffen als er daadwerkelijk wegen worden aangelegd. „We moeten kijken hoe we dat in het rapport zetten”, lichtte hij toe. Collega Hermans van MKB–Nederland, die tegelijk met Schraven arriveerde voor de bijeenkomst, zag het allemaal niet zo somber in. „Ik ga ervan uit dat we eruit komen”.

MKB–Nederland snapt niets van de kritiek van Schraven, die overigens steun kreeg van de ANWB. „Hij heeft heel wat uit te leggen”, zei een woordvoerster. Nouwen zelf viel de kritiek van de VNO–NCW–voorman rauw op het dak. Hij sprak maandag in een reactie van een „bommetje”. In Nouwens ogen zou Schraven geen bezwaren hebben tegen de geleidelijke invoering van een heffing rond knelpunten en is het de bedoeling dat de opbrengsten naar infrastructuur gaan. Over een specifiek aantal van dertig knelpunten wordt in het rapport niet gerept, aldus Nouwen nog.

Minister Peijs (Verkeer) lanceerde de werkgroep omdat ze uit is op zo breed mogelijke steun voor een andere manier van beprijzen van autorijden. In het ’Platform Anders Betalen voor Mobiliteit’ zitten naast werkgevers en ANWB verder gemeenten en provincies, vakbonden, vervoersorganisaties en de milieubeweging.

Het idee is dat niet het bezit maar het gebruik van de auto wordt aangepakt in de strijd tegen de files en de luchtvervuiling. De door Nouwen bepleite heffing hangt af van het type auto, het tijdstip en de plaats. Op den duur kunnen dan de vaste autobelastingen vervallen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer