Winst KPN daalt fors in eerste kwartaal
De winst van KPN is in het eerste kwartaal van dit jaar flink gedaald. Het telecomconcern meldde vandaag dat de nettowinst is uitgekomen op 273 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar boekte KPN nog een winst van 414 miljoen euro.
De winstdaling is volgens het telecomconcern te wijten aan extra investeringen ter waarde van 120 miljoen euro in de werving van nieuwe mobiele telefonieklanten in Nederland en Duitsland. Met name in Duitsland moet het telecomconcern alles uit de kast halen om het aantal mobiele bellers te vergroten. Daarnaast schreef KPN 64 miljoen euro af op umts-licenties. Het telecomconcern had al bij de presentatie van de jaarcijfers in maart gewaarschuwd voor een winstdaling.
De omzet van KPN zakte het eerste kwartaal met 30 miljoen euro naar 2,83 miljard euro. De daling was vooral te wijten aan de lagere tarieven voor het bellen van een vaste lijn naar een mobiele telefoon, aldus het concern. Ondanks de omzetdaling sprak topman Ad Scheepbouwer dinsdagmorgen de verwachting uit dat de omzet over heel 2005 naar verwachting gelijk zal zijn aan die over 2004.
De topman toonde zich dinsdagmorgen niet ontevreden met de behaalde resultaten. De hoofddoelen zouden zijn volgens hem bereikt. „We hebben marktaandeel in zowel breedband als de mobiele markt gewonnen.”
Verder zei Scheepbouwer dat alle strategische initiatieven voor de komende periode op koers liggen. Zo start het concern later deze maand met bellen over internet (Voip) en is het bedrijf druk doende de overdrachtcapaciteit van zijn vaste netwerk te vergroten om sneller internet te kunnen aanbieden. De verwachting is dat dit op middellange termijn winst oplevert.
Bij de divisie vaste telefonie daalde de omzet met 6,5 procent van ruim 1,8 miljard naar 1,7 miljard euro. Door beltarieven te verlagen of actiepakketten aan te bieden probeert het telecomconcern klanten vast te houden of terug te winnen. Zo’n 27 procent van het totaalaantal vaste bellers zou inmiddels bellen via een belpakket.
Het aantal breedbandklanten vertoonde forse groei. In de eerste maanden van dit jaar steeg het aantal adsl-abonnees met 119.000 gebruikers tot een klantentotaal van 1,5 miljoen. Dit was vooral te danken aan de overname van internetaanbieders CistroN en Freeler die in het eerste kwartaal is gerealiseerd. In de Nederlandse adsl-markt bezit KPN nu een marktaandeel van 44,3 procent.
De inkomsten bij mobiele telefonie namen in het eerste kwartaal met 6,8 procent toe tot 1,28 miljard euro. Ondanks de lagere tarieven voor het bellen van een vaste lijn naar een mobiele telefoon wist het Nederlandse KPN Mobile een stijging van het marktaandeel te realiseren tot 40,7 procent, eind vorig jaar was dit nog 40 procent.
KPN kondigde dinsdagmorgen aan dat het zijn internationale mobiele activiteiten gaat herstructureren. De huidige baas van de Belgische dochteronderneming BASE, Stan Miller, krijgt ook de leiding over de Duitse mobiele telefoniepoot E-plus. Het concern wil daarmee die activiteiten versneld laten groeien.