VNO–NCW: spitsheffing alleen bij snelle aanleg wegen
Werkgeversorganisatie VNO–NCW gaat alleen akkoord met een kilometerheffing als die gepaard gaat met het versneld aanleggen of verbreden van wegen via publiek–private samenwerking. Voorzitter Schraven zei dat maandag in een interview met Het Financieele Dagblad.
„Het is absoluut ondenkbaar dat wij meewerken aan een plan voor heffingen op dertig knelpunten in het wegennet", aldus Schraven. „Het bedrijfsleven ziet niets in heffingen op bestaande infrastructuur".
Een breed samengestelde werkgroep onder leiding van oud–ANWB–directeur Nouwen werd het vorige maand in hoofdlijnen eens over een plan voor kilometerheffingen om files en luchtvervuiling te bestrijden. Ook Schraven zit in deze werkgroep. Maar hij zegt nu dat de heffingen er alleen kunnen komen als „de spade de grond in gaat" voor aanleg of verbreding van wegen.
VNO–NCW heeft ook in het verleden steeds onderstreept dat een kilometerheffing voor de werkgevers alleen bespreekbaar is als de opbrengst bestemd wordt voor verbetering van het wegennet.
Volgens de ANWB is in de werkgroep–Nouwen niet afgesproken dat er rekening rijden wordt ingevoerd op dertig knelpunten. Een woordvoerder spreekt van „volstrekt verkeerde beeldvorming hierover". De ANWB wordt inmiddels benaderd door „in verwarring verkerende en boze leden", van wie een aantal heeft gedreigd het lidmaatschap op te zeggen. Volgens de ANWB–woordvoerder is er binnen de werkgroep alleen overeenstemming over het „betalen naar gebruik" van het wegennet en „niet over een regulerende heffing".
Voor Nouwen komen de uitspraken van Schraven als een complete verrassing. De werkgroep was het volgens hem zo goed als eens. „Maar Schraven heeft nu een bommetje laten vallen". De voorzitter van VNO–NCW had volgens Nouwen geen bezwaar tegen een geleidelijke invoering van de kilometerheffing op grote knelpunten. Bovendien vindt ook Nouwen dat de opbrengsten in de infrastructuur moeten worden gestopt. In het rapport van het platform wordt overigens met geen woord gerept over dertig specifieke knelpunten, aldus Nouwen. Een landelijke heffing zou in 2012 een feit kunnen zijn.
De werkgroep komt dinsdagavond bijeen om over het advies te praten. Nouwen hoopt een compromis te kunnen bereiken met alle partijen. „Schraven heeft de keuze: of we komen met een eensluidend rapport of het parlement en de regering gaan hun eigen gang. Dat laatste wil Schraven ook niet". Het rapport–Nouwen zal op 17 mei worden aangeboden aan de ministers Peijs (Verkeer) en Zalm (Financiën).
Volgens SP–Tweede–Kamerlid Gerkens blijkt uit de uitlatingen van Schraven dat het „breed maatschappelijk draagvlak dat de commissie–Nouwen moest verwerven barsten begint te vertonen". Gerkens hoopt dat het plan de eindstreep niet haalt. Volgens haar treft een kilometerheffing vooral mensen die niet de keuze hebben eerder of later te gaan werken. De SP is voorstander van een kilometerheffing die afhankelijk is van het gewicht van het voertuig en de gebruikte brandstofsoort.