„Spitsheffing alleen bij snelle aanleg wegen”
Werkgeversorganisatie VNO-NCW gaat alleen akkoord met een kilometerheffing als die gepaard gaat met de versnelde aanleg of verbreding van wegen via publiek-private samenwerking.
Voorzitter Schraven zegt dat maandagochtend in een interview met Het Financieele Dagblad. Het standpunt van Schraven lijkt uit de pas te lopen met hetgeen dat het Platform anders Betalen voor Mobiliteit, onder leiding van ex-ANWB-directeur Paul Nouwen, een week geleden naar buiten bracht. Schraven is een van de zestien leden van deze commissie die in opdracht van de ministers Peijs (Verkeer) en Zalm (Financiën) de mogelijkheden onderzoekt voor het beprijzen, betalen om gebruik te maken van de weg.
Nouwen zegt dat op hoofdlijnen een akkoord is bereikt over een landelijke kilometerheffing, die afhankelijk wordt van waar en wanneer er wordt gereden en met wat voor voertuig. De invoering vergt echter veel tijd, terwijl de files steeds langer worden en de luchtkwaliteit verder verslechtert. Daarom moeten automobilisten en vrachtrijders al vanaf 2009 gaan betalen voor het weggebruik bij dertig knelpunten in het wegennet.
De werkgevers zijn echter faliekant tegen het invoeren van een „regulerende belasting voor weggebruik.” „Het kan niet zo zijn dat er alleen een andere manier van belasten komt”, zegt Schraven in Het Financieele Dagblad. Hij is bang dat met de invoering van spits- of congestieheffingen op of nabij verkeersknelpunten de zogenoemde tolpootjes van Netelenbos weer uit de kast worden gehaald.
VNO-NCW heeft ook in het verleden steeds onderstreept dat een kilometerheffing voor de werkgevers alleen bespreekbaar is als de opbrengst bestemd wordt voor verbetering van het wegennet.
Het rapport-Nouwen zal op 17 mei worden aangeboden aan de ministers Peijs en Zalm. Komende dagen wordt nog over de definitieve tekst onderhandeld. Volgens Nouwen zou de kilometerheffing op zijn vroegst eind 2008 kunnen ingaan.
Er wordt nog steeds onderhandeld over het eindadvies van de commissie-Nouwen. De PvdA dreigt politieke besluiten over het beprijzen van het wegverkeer zonder het bedrijfsleven te nemen als het afstand neemt van het advies-Nouwen. Schraven gaat er nog steeds van uit dat er een akkoord wordt bereikt binnen de commissie, inclusief de wensen van het bedrijfsleven. In dat geval moet het kabinet het advies integraal overnemen, zegt hij. „Er mag niet selectief worden gewinkeld.”