Vakbonden zinspelen op brede treinstaking
De CNV Bedrijvenbond heeft dinsdagavond gezinspeeld op een „algehele treinstaking.” De bond is zeer boos over het eindbod van spoorbeheerder ProRail in de onderhandelingen voor een nieuwe CAO voor de circa 3000 werknemers van de spoorbeheerder.
ProRail en de bonden hebben dinsdag tevergeefs geprobeerd het CAO-overleg dat al op 20 april was vastgelopen, weer nieuw leven in te blazen. De CNV-bond noemde het eindbod dat daar door de werkgever op tafel werd gelegd een „aanfluiting.” Over de acties gaat de bond nu met de achterban overleggen. Driekwart van de CNV-leden bij het bedrijf moet eerst instemmen met acties, voordat eventuele stakingen kunnen plaatsvinden.
FNV Bondgenoten, volgens eigen zeggen de grootste bond bij ProRail met de helft van het personeel als lid, heeft na het vastlopen van de onderhandelingen op 20 april al twee ledenbijeenkomsten gehad. „Daar was de roep om actie 100 procent en een staking sluiten wij niet uit. Maar we kijken ook hoe we de druk op de werkgever kunnen opvoeren zonder direct het publiek te duperen”, aldus FNV-bestuurder T. Nijenhuis. Hij verwacht eind volgende week meer duidelijkheid over de acties.
ProRail zou het „buitengewoon betreuren” als de bonden overgaan tot acties. „Deze conflicten moet je niet over de rug van de reiziger uitvechten”, aldus een woordvoerder van de spoorbeheerder. Hij wijst erop dat dergelijke acties ook negatieve gevolgen hebben voor het goederenvervoer per spoor vanuit de Rotterdamse haven. „ProRail denkt dat het een zeer reëel eindbod heeft neergelegd dat goed in de pas loopt met andere, vergelijkbare bedrijven.”
Acties van het spoorpersoneel kunnen het hele treinverkeer in Nederland platleggen. ProRail zorgt voor het onderhoud van de sporen en verzorgt de verkeersleiding van de treinen. „Zonder hun gecomputeriseerde toestemming rijden er geen treinen”, aldus de CNV Bedrijvenbond.
De bonden eisen vooral dat het gat in beloning dat nu bestaat tussen de NS’ers en de werknemers bij de spoorbeheerder wordt gedicht. „De ProRail-directie is met een uitermate slecht eindbod over de brug gekomen. Nu zou dat verschil nog verder oplopen”, aldus CNV-onderhandelaar B. Anker. Om de verschillen te verkleinen eist de CNV-bond 4,75 procent loonsverbetering.
Nijenhuis stelt dat het personeel van beide spoorbedrijven zo veel met elkaar te maken heeft dat het „onprofessioneel is” als ProRail onder de CAO van de NS duikt. Hij wijst erop dat het NS-personeel dit jaar en in 2006 in totaal 3 procent loonsverhoging krijgt en ProRail over dezelfde periode niet verder wil gaan dan 2,75 procent.
Volgens de ProRail-woordvoerder mag de CAO voor de spoorbeheerder echter niet vergeleken worden met die voor het NS-personeel. De NS is een „wat commerciëler” bedrijf dan ProRail, dat vooral op belastinggeld draait.