Geef studenten ruimte zich te ontwikkelen
Studenten verzetten zich tegen de plannen van staatssecretaris Rutte om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren. Harmjan Vedder
en Gerda Visser-Wijnveen ondersteunen de oproep niet met deze plannen akkoord te gaan. Rutte wil leerrechten invoeren, maar slaat de plank volledig mis. Zijn voorstel houdt onder andere in dat de instellingen worden gefinancierd volgens het principe dat het geld de student volgt. Het jaarlijkse zakje geld is door de student flexibel in te zetten, opdat studenten in theorie makkelijker naar een andere universiteit of hogeschool kunnen overstappen als ze ontevreden zijn. Door deze vraagsturing zouden de universiteiten en hogescholen worden gestimuleerd meer werk te maken van de kwaliteit.
Vertraging
Er kleeft echter een aantal stevige bezwaren aan die plannen. Allereerst zijn de opleidingen onderling niet op elkaar afgestemd. Ook sociaal gezien is het voor de ontwikkeling van de student niet goed om te wisselen tussen universiteitssteden. En als er al een kwaliteitsstijging optreedt, dan vooral in het foldermateriaal.
Onderdeel van het leerrechtenstelsel in de plannen van Rutte is dat de tijd die studenten krijgen om te studeren, wordt ingekort. Na een uitloop van anderhalf jaar moet het collegegeld worden verhoogd van ongeveer 1500 euro naar 4500 euro. Ook hier duiken onmiddellijk grote bezwaren op. Rutte wil de niet-gemotiveerde studenten met zijn plannen aanpakken. Het voornaamste probleem is dat er niet wordt gekeken naar de oorzaak van de studievertraging. Studenten die vrijwilligerswerk doen, worden met deze plannen vergeten.
Dat, terwijl het juist te prijzen is wanneer studenten zich ook naast hun studie ontplooien door zich actief in te zetten in bestuurswerk of vrijwilligerswerk. Dit moet worden gestimuleerd in plaats van afgestraft. Bovendien is er een groep studenten die buiten hun schuld vertraging oplopen, door bijvoorbeeld ziekte. Verder zijn er studenten die na een hbo-studie zich verder willen ontwikkelen via een universitaire master. Ook deze groepen verdienen een op hen gerichte specifieke benadering. Kortom, maatwerk in de plannen is noodzakelijk.
Begeleiding
PerspectieF pleit daarom voor beleid dat daadwerkelijk is gericht op de kwaliteitsverbetering van het hoger onderwijs. Het is noodzakelijk om de al jaren voortdurende bezuinigingen om te keren en te investeren in de begeleiding van studenten. De onderwijsprogramma’s dienen een beperkte basis te kennen en vervolgens studenten onder intensieve begeleiding ruimte te geven om een op maat gesneden programma te volgen.
Essentieel onderdeel is de mogelijkheid voor studenten om vakken bij andere opleidingen en instellingen te volgen, waardoor studenten hierin op kwaliteit kunnen selecteren.
De begeleiding dient echter omwille van de coherentie in handen van de eigen opleiding te blijven. Op deze wijze krijgen studenten volop de gelegenheid zich binnen en buiten hun studie te ontplooien en zullen zij gemotiveerd hun studie volgen en voltooien.
De auteurs zijn bestuurslid van de ChristenUnie-jongerenorganisatie PerspectieF.