Onderzoek staatssteun moutfabriek Eemshaven
Europees landbouwcommissaris Fischer Boel is dinsdag begonnen aan een eerste onderzoek naar de plannen tot verstrekking van 7,4 miljoen euro staatssteun voor een nieuwe moutfabriek van Holland Malt in het Groningse Eemshaven. De staat krijgt een maand de tijd om te reageren op een verzoek van de Deense eurocommissaris om extra informatie.
Op grond van de nu beschikbare informatie kan Fischer Boel niet concluderen of er inderdaad sprake is van een ongeoorloofde vorm van overheidssteun. Daarom heeft zij de regering-Balkenende om extra informatie gevraagd. Andere partijen, waaronder concurrenten, hebben ook een maand de tijd om te reageren op de subsidieplannen. Daarna kan de overheid hier weer op reageren. Het is nog onduidelijk in hoeverre het eerste onderzoek van Fischer Boel de procedures rond het nieuwe bedrijf kan vertragen.
Holland Malt is een samenwerkingsverband tussen bierbrouwer Bavaria en Agrifirm, een coöperatie van boeren en tuinders. Daarnaast nemen ongeveer 600 boeren deel in de onderneming. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de bouw van de moutfabriek. Het complex moet in augustus dit jaar operationeel zijn, liet een woordvoerder van Agrifirm dinsdag weten. Met de bouw van de mouterij in Eemshaven is een investering van 55 miljoen euro gemoeid. Mout is gekiemde gerst, de belangrijkste grondstof voor bier.
Als de moutfabriek in de Eemshaven eenmaal draait, verdubbelt de capaciteit van Holland Malt. De fabriek moet per jaar 140.000 ton mout gaan produceren. Op dit momenteel beschikt Holland Malt al over een mouterij in het Brabantse Lieshout. Holland Malt koos enkele jaren geleden de Eemshaven uit als vestigingslocatie in verband met de logistieke voordelen die een zeehaven biedt, maar noemt ook de beschikbare forse overheidssteun als reden.
Holland Malt moet ook de trekker worden voor veel meer investeringen in het altijd kwakkelende noorden, vinden mede-investeerders zoals de gemeente Eemsmond, Groningen Seaports en de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij. Zo zal in een aanpalend gedeelte van de Eemshaven binnen enkele jaren waarschijnlijk de Stichting Tanker Ontmanteling Platform (STOP) neerstrijken.
Bavaria neemt straks zelf ongeveer eenzesde deel van de moutproductie af, de rest gaat naar andere bierbrouwers, vooral buiten Europa, waar de bierconsumptie de komende jaren naar verwachting zal stijgen. In Nederland en West-Europa daalt het biergebruik licht, soms zelfs behoorlijk, maar in Rusland, China, Japan, Latijns-Amerika en Zuid-Afrika (waar Bavaria vorig jaar een failliete brouwerij kocht) trekt de vraag juist aan, jaarlijks met zo’n 3 procent.