FloraHolland ziet omzet weer stijgen
Na enkele jaren van stagnatie ziet FloraHolland de omzet weer aantrekken. Voor dit jaar verwacht de Naaldwijkse bloemenveiling een omzetstijging van zo’n 3 procent. Ondanks hogere verkoopaantallen stond het resultaat van de bloemenveiling het afgelopen jaar onder druk door een ruimer aanbod en dalende prijzen.
Dat zei algemeen directeur J. P. Teelen maandagmorgen tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
Op een tegenvallende omzet van 1,9 miljard euro wist de veiling een nettoresultaat van 5 miljoen euro te boeken. In 2003 was dit nog 4,4 miljoen euro.
Het afgelopen jaar was volgens Teelen „niet het gemakkelijkste jaar” voor de bloementelers. De grootste klappen vielen bij de kwekers van snijbloemen, vooral door toegenomen concurrentie uit Italië, Spanje en Denemarken. Ook het Russische importverbod op Nederlandse bloemen en planten had een aanzienlijk negatief effect op de verkopen. Nederlandse telers zagen daarnaast de kosten toenemen. Zo stegen de energieprijzen wegens toenemende vraag uit China behoorlijk.
Een lage dollarkoers bemoeilijkte de export van bloemen en planten naar verre markten. Van de totale export verdween het afgelopen jaar 32 procent naar Duitsland. Ook het Verenigd Koninkrijk (16,5 procent) en Frankrijk (13,5 procent) waren belangrijke afzetgebieden.
De grootbloemige roos stak met een omzet in 2004 van 247.822 euro met kop en schouders boven de andere snijbloemen uit. Daarnaast veilde wereldmarktleider FloraHolland -met in Nederland een marktaandeel van 52,7 procent- veel chrysanten en tulpen. Bij de kamerplanten zag FloraHolland de verkoop het afgelopen jaar stagneren. De afzet van tuinplanten liet daarentegen een „klein plusje” zien. Vooral de buxus deed het in dit segment goed.
Teelen verwacht dat de internationale vraag naar sierteeltgewassen de komende jaren zal blijven groeien. Met name in Zuid-Europa en de nieuwe landen van de Europese Unie ziet hij kansen. Ondanks toenemende concurrentie uit het buitenland denkt hij dat Nederlandse kwekers door het toepassen van schaalvergroting het hoofd boven water weten te houden. Het aantal productie- en handelsbedrijven zal volgens Teelen verder afnemen.
Evenals Bloemenveiling Aalsmeer vorige week meldde, constateert FloraHolland een stijgend marktaandeel van grootwinkelbedrijven zoals bouwmarkten en supermarktketens in de afzet van sierteeltgewassen. De meeste van de door deze winkels verkochte producten gaan buiten de veilingklok om. Teelen verwacht dat op termijn het aandeel van geveilde producten in de omzet zal dalen, ten gunste van het bemiddelingsaandeel. Bij snijbloemen zal de klok leidend blijven, maar bij potplanten is het aandeel via bemiddeling verkochte producten nu al groter. Van alle verkochte bloemen en planten vond het afgelopen jaar 71 procent zijn weg via de veilingklok.