„Koe in de wei mag niks extra’s kosten”
Supermarkten zien weinig in de acties die landbouworganisatie LTO Nederland en Milieudefensie ondernemen voor ”de koe in de wei”. Grazende koeien in het weiland zijn zo vanzelfsprekend dat het de consument niets extra’s zou mogen kosten.
Dat stelt brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. „Een koe hoort gewoon in de wei. Waarom moet de consument meer gaan betalen voor een pak melk om de kosten van de boer te dekken?” aldus een CBL-woordvoerster.
Ook zitten de supermarkten niet op een nieuw keurmerk te wachten dat de consument moet garanderen dat zij zuivelproducten kopen van veehouders die hun koeien in de wei zetten. „Er zijn al zo veel keurmerken in de wereld”, verklaarde de CBL-zegsvrouw. Bovendien garanderen andere keurmerken volgens haar al goede levensomstandigheden voor dieren.
LTO Nederland en Milieudefensie sprongen vorig maand in de bres voor de boer, die vooral door milieuwetgeving tegen steeds hogere kosten oploopt als hij zijn koeien in de wei zet. De beide organisaties pleiten voor stimuleringsmaatregelen.
Volgens een woordvoerder van LTO is de consument wel degelijk bereid meer te betalen voor een pak melk als het komt van koeien die niet het hele jaar op stal hebben gestaan. Uit onderzoek van het Centrum Landbouw en Milieu zou blijken dat mensen een heffing van 10 eurocent overhebben voor een koe in de wei.
„Het zijn overigens ook niet de supermarkten die bepalen hoe veehouders en zuivelbedrijven hun producten aanprijzen”, stelde de LTO-zegsman. „De leveranciers zelf besluiten of zij hun product met weidegang promoten of niet en of zij daar een hogere prijs voor vragen. Als het bij de consument niet aanslaat, kunnen de supermarkten het product altijd nog uit de schappen halen.”