Economie

Dure olie kopzorg voor luchtvaart

Dit jaar wordt opnieuw een zwaar jaar voor de luchtvaartmaatschappijen. Dat zei Giovanni Bisignani, directeur-generaal van de internationale luchtvaartorganisatie IATA, donderdag. Hij is vooral bezorgd vanwege de aanhoudend hoge olieprijs.

ANP/RTR
29 April 2005 08:36Gewijzigd op 14 November 2020 02:30

De luchtvaartmaatschappijen worstelen met de dure kerosine en hebben nog een lange weg te gaan voordat zij weer winst boeken, zo gaf Bisignani aan. Brandstof maakt grofweg eenvijfde van de operationele kosten van een luchtvaartmaatschappij uit. Op de wereldmarkt kost een vat olie op dit moment zo’n 50 dollar.

Met een gemiddelde prijs van 43 dollar per vat voor 2005 komen de totale brandstofkosten voor de luchtvaartindustrie op meer dan 76 miljard dollar (58,5 miljard euro) uit, aldus de IATA. Het afgelopen jaar beliepen die kosten 63 miljard dollar.

Eerder deze maand liet Bisignani weten dat zijn bedrijfstak aankoerst op een gezamenlijk verlies van 5,5 miljard dollar, als gevolg van de dure olie. Aan het begin van dit jaar had de luchtvaartorganisatie nog becijferd dat de gezamenlijke winst van alle IATA-leden op 1,2 miljard dollar zou uitkomen.

Luchtvaartmaatschappijen beleven zware tijden sinds de terroristische aanslagen in het WTC en het Pentagon op 11 september 2001. Vorig jaar leden de luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk een verlies van 4,8 miljard dollar. Daarmee kwam het totale verlies sinds 2001 op bijna 36 miljard dollar (27,7 miljard euro).

„Fundamentele veranderingen op grote schaal zijn absoluut noodzakelijk”, aldus Bisignani. Hij dringt aan op scherpe kostenvermindering, een betere bezettings- en beladingsgraad van de toestellen en een verdere invoering van elektronische vliegtickets. Alleen deze laatste suggestie zou de industrie per jaar al 3 miljard dollar aan kosten kunnen schelen.

In het eerste kwartaal van dit jaar nam het passagiersvervoer met 9,4 procent toe ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De bezettingsgraad van passagierstoestellen klom naar 73,7 procent. De beladingsgraad van de vrachttoestellen ging met 4,2 procent omhoog.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer