Unilever verliest zaak tegen Albert Heijn
Albert Heijn kan de meeste verpakkingen van zijn huismerken die onder vuur lagen van Unilever, handhaven. De rechtbank in Arnhem bepaalde donderdag dat de supermarktketen met twee van de dertien verpakkingen inbreuk heeft gepleegd op het merkenrecht. De onderneming moet de verkoop van die producten, pindakaas met blauwe dop en margarine voor op brood, staken.
De rechter meent dat er geen sprake is van een onrechtmatige daad van Albert Heijn. Volgens de rechtbank is immers niet duidelijk geworden dat de supermarktketen stelselmatig de producten van Unilever kopieert. Ook de aantijging van Unilever dat de Ahold-dochter een wanprestatie heeft geleverd, is verworpen.
Albert Heijn moet de twee huismerken die te veel lijken op vergelijkbare producten van Unilever binnen vier weken uit de schappen verwijderen. Haalt Albert Heijn de pindakaas en margarine niet tijdig terug, dan moet de supermarktketen een dwangsom van maximaal 2 miljoen euro betalen.
De elf andere huismerken waar Unilever over viel, mogen gewoon in de winkels blijven liggen. De rechter concludeerde dat Albert Heijn met het ontwerp van deze verpakkingen „de grenzen van het toelaatbare heeft opgezocht", maar daar niet overheen is gegaan.