Economie

Bloemen vaker via supermarkt en pomp

Supermarkten, bouwmarkten, warenhuizen en benzinestations worden steeds belangrijker als afzetkanaal voor de sierteelt. Dat merkt ook Bloemenveiling Aalsmeer, waar een toenemende hoeveelheid bloemen aan winkelketens wordt verkocht. De veiling verwacht dat het marktaandeel van de ketens in Nederland kan groeien van 22 procent nu naar ongeveer 30 procent over enkele jaren.

Ad Ermstrang
27 April 2005 09:40Gewijzigd op 14 November 2020 02:29
APELDOORN – Bloemen in de supermarkt. Dat zal volgens Bloemenveiling Aalsmeer de komende jaren alleen maar vaker voorkomen. De grootwinkelbedrijven worden een steeds belangrijker afnemer van bloemen en planten. Foto RD, Anton Dommerholt
APELDOORN – Bloemen in de supermarkt. Dat zal volgens Bloemenveiling Aalsmeer de komende jaren alleen maar vaker voorkomen. De grootwinkelbedrijven worden een steeds belangrijker afnemer van bloemen en planten. Foto RD, Anton Dommerholt

Supermarkten kopen graag buiten de klok om. „Dat heeft te maken met de grote verschillen in formules van de ketens”, aldus directeur P. Smits van de veiling dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Hij zag de afzet via de termijnverkoopafdeling, waarmee het grootwinkelbedrijf zaken doet, het afgelopen jaar flink toenemen. Deze veilinggroep verkoopt intussen 12 procent van de 5 miljard bloemen die Aalsmeer jaarlijks verhandelt.

De tendens om bloemen in de schappen aan de man te brengen, zal zich volgens de veilingdirectie voortzetten. In Engeland is de verkoop van bloemen en planten via winkels de afgelopen jaren spectaculair gegroeid en deze trend slaat over naar het vasteland van West-Europa.

Vooral Rusland en Spanje worden belangrijke markten, maar ook in Nederland en Duitsland trekt de verkoop via de winkelketens aan. „Een grote kans voor de sierteeltsector”, denkt Smits. „Door bloemen en planten al in Nederland verder te bewerken, bijvoorbeeld met speciale verpakkingen, het vervaardigen van kant-en-klare boeketten en labeling, vergroot de sierteelt haar toegevoegde waarde.”

De veiling speelt in op deze ontwikkelingen. Dat gebeurt door betere dienstverlening bij de verkoopafdeling, door het stimuleren van product- en kennisontwikkeling en door een goede samenwerking met van de veiling met de ketenpartners.

Bij de veiling is men er niet bang voor dat de gang naar de supermarkt voor een bloemetje ten koste zal gaan van de bloemist, zoals de uitbreiding van het winkelassortiment in het verleden negatief uitpakte voor bakkers, slagers en groenteboeren. „Consumenten gaan naar de bloemist voor de hoge prijs-kwaliteitverhouding daar. Voor gelegenheden, zeg maar voor rouw en trouw. Ze willen in die gevallen persoonlijke service. Bij de supermarkten gaat het meer om impulsaankopen”, zegt J. Straver, lid van de raad van bestuur van de veiling.

Directeur Smits denkt dat de aankoop van bloemen in de winkel de gang naar de bloemist zelfs „zal vergemakkelijken. De totale omzet zal toenemen.” Hij denkt wel dat de leveranciers professioneler moeten worden. „Grootwinkelbedrijven stellen hoge eisen aan bijvoorbeeld de plaats van herkomst en kwaliteit. In Groot-Brittannië hebben bloemen die de supermarkten afzetten een houdbaarheidsgarantie van ten minste vijf dagen.”

De totale verkoop via het marketingkantoor van Bloemenveiling Aalsmeer klom met ruim 4 procent tot 446 miljoen euro. De omzet via de veilingklok nam met ongeveer 2 procent toe tot bijna 1,2 miljard euro.

De veiling beleefde een lastig jaar door de zich traag herstellende economie in West-Europa en de zwakke dollar en kon alleen door een eindspurt in de laatste maanden van 2004 een omzetstijging boeken. Er bleef een winst over van ongeveer 3 miljoen euro tegen 2 miljoen euro in 2003.

De totale omzet kwam uit op 1,63 miljard euro, een groei van 2,1 procent. De veiling wist door een reorganisatie de kosten structureel met 8 miljoen euro terug te dringen. Dat kost overigens wél honderd personeelsleden hun baan. De helft van hen heeft inmiddels ander werk gevonden, de anderen zijn nog in dienst en worden via een outplacementbureau naar een andere baan geleid. Er werken bij de veiling nu circa 1900 mensen. Dat daalt in de loop van dit jaar tot 1850.

„Bedrijfseconomisch zijn we tevreden”, aldus Smits. Hij maakt zich wel zorgen over het rendement bij de leden-kwekers. Vooral in de rozen- en chrysantensector stonden de prijzen onder druk. Mede door de sterk oplopende energiekosten hebben veel kwekers het afgelopen jaar verliezen geleden.

De bloemenveiling is over het lopende jaar redelijk positief. In de eerste drie maanden van 2005 klom de omzet met 4,6 procent tot 598 miljoen euro. Voor de rest van het jaar is de verwachting dat de omzet iets toeneemt.

In verband met de verdere internationalisering van de sierteeltsector wil Aalsmeer zich ook op landen buiten de EU richten. Internationaal lidmaatschap van de coöperatie, volgens Smits van belang om buitenlands aanbod en dus koopkracht aan de coöperatie te binden, staat dit jaar opnieuw op de agenda.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer