Klappen voor InBev in VS en West-Europa
InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar in West-Europa en de Verenigde Staten aanzienlijk minder verkocht dan in dezelfde periode van 2004.
Dankzij groei in vooral Oost-Europa en Latijns-Amerika nam het totale afzetvolume toch toe met 4,4 procent tot 39,6 miljoen hectoliter.
Dat heeft het Belgische bedrijf dinsdag bekendgemaakt. In West-Europa kromp de verkoop 6,9 procent tot 7,9 miljoen hectoliter. De regio Benelux/Frankrijk liet een vermindering zien van 5,6 procent. Noord-Amerika zakte met 4,2 procent tot 2,7 miljoen hectoliter. Een bescheiden groei in Canada kon een terugval met 13,5 procent in de VS gedeeltelijk compenseren.
InBev, vorig jaar ontstaan door de overname van het Braziliaanse AmBev door het Belgische Interbrew, zegt blij te zijn met de mondiale ontwikkeling van zijn drie topmerken. Stella Artois zag het afzetvolume weliswaar afnemen, maar het Duitse merk Beck’s en het Braziliaanse Brahma gingen behoorlijk vooruit. InBev lanceerde Brahma in maart over de hele wereld.