Extra mensen voor spoorwegpolitie
De Nederlandse Spoorwegen namen donderdag in Utrecht een nieuw opleidingscentrum in gebruik waarin het rijdend NS-personeel wordt getraind in de omgang met agressieve reizigers. De opening werd verricht door verkeersminister Netelenbos en president-directeur Noordzij van de NS.
Netelenbos zei bij die gelegenheid dat ze geld beschikbaar stelt voor het aantrekken van 200 extra spoorwegagenten. Noordzij vroeg daar onlangs om bij de presentatie van het roodboek spooragressie van FNV-Bedrijvenbond.
De maatregel van de extra agenten maakt deel uit van het ”Aanvalsplan sociale veiligheid”, dat Netelenbos volgende week samen met haar collega De Vries van Binnenlandse Zaken zal presenteren. Dat plan bevat ook andere maatregelen om de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te bevorderen.
De extra agenten zijn vooral nodig om agressieve reizigers direct te kunnen oppakken. De treinen lopen nu soms lange vertragingen op omdat er geen agenten beschikbaar zijn om onrustschoppers op te vangen. „Soms wil een trein wel eens een uur lang stilstaan voordat er agenten zijn. Dat kan natuurlijk niet”, aldus president-directeur Noordzij.
Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD), waaronder de spoorwegagenten vallen, heeft nu nog maar 350 beambten voor de Spoorwegen in dienst. Als de Tweede Kamer akkoord gaat met het aanvalsplan van Netelenbos en De Vries, wordt dat aantal straks uitgebreid met 200 extra agenten.
Per jaar trekken de NS 45 miljoen euro uit om de veiligheid in treinen en op stations te verbeteren. Stations worden vaker schoongemaakt en krijgen cameratoezicht. Het grootste deel van het geld gaat echter naar de 600 mobiele treincontroleurs die in ploegen van zes of acht mensen kaartjes controleren in treinen of op de stations. Ook worden ze ingezet op trajecten waar conducteurs geen kaartjes meer durven knippen.
Het is de bedoeling dat 2400 NS-medewerkers binnen een jaar minimaal een dag in het opleidingscentrum doorbrengen. Dat de oefenlocatie in een behoefte voorziet, blijkt uit het stijgende aantal meldingen van agressie tegen conducteurs en baliemedewerkers. In het eerste kwartaal van dit jaar noteerden de NS bijna 2500 gevallen van lichamelijk of verbaal geweld. Een jaar eerder scoorde het eerste kwartaal nog veel lager: ruim 1500 keer was sprake van grof geweld of bedreiging.
Noordzij zei het centrum met gemengde gevoelens te openen. „Het zou niet nodig moeten zijn, maar onze conducteurs hebben deze simulatie nodig om te leren hoe ze met probleemgevallen dienen om te gaan.”