McDonald’s krijgt een nieuw jasje
Onder leiding van een kersverse directeur krijgen alle vestigingen van McDonald’s de komende jaren een facelift en schotelt de hamburgerketen bezoekers een gevarieerder menu voor. Omdat de klant erom vraagt, zo luidt de verklaring. De calorierijke Big Mac staat nog altijd op één.
Iemand met een beetje fantasie stelt zich een nieuwe directeur van McDonald’s voor als een forse man met in de ene hand een Big Mac en in de andere een milkshake. Kortom, een stevige kerel met een fors overgewicht.
Niets is minder waar. De nieuwe directeur van McDonald’s Nederland oogt slank, mager zelfs. Toch eet Jo Sempels een paar keer per week in een van zijn restaurants. „Ik ben het levende bewijs dat onze producten mensen niet per definitie dik maken. Klanten kunnen hier een uitgebalanceerde maaltijd samenstellen.”
Sempels staat sinds begin van deze maand aan het roer. Zijn eerste wapenfeit is vanaf zaterdag al zichtbaar. In Amsterdam-Zuidoost staat een volledig vernieuwd restaurant, de overige 226 Nederlandse vestigingen volgen later. De mate van herinrichting is afhankelijk van de investeringsbereidheid van de franchisenemer, die ook eigen accenten kan aanbrengen. Hierdoor zal de uniformiteit enigszins verdwijnen.
Bij „het filiaal van de toekomst” vallen vooral de houten terrasjes op. De kleuren rood en geel blijven prominent aanwezig, evenals de gouden bogen. Het interieur is echter wel compleet nieuw. Natuurlijk, McDonald’s -de keten bestaat viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag- blijft een hamburgerrestaurant met zelfbediening. De tafeltjes en stoeltjes zijn echter moderner. Geen rood en geel, maar natuurlijke tinten bepalen het beeld.
Het restaurant is verdeeld in drie gedeelten. Aan de ene kant staan grote tafels met vierkante krukken. Hiermee speelt de keten in op de behoefte van jongeren die graag groepsgewijs hun frietjes nuttigen. Het midden van het restaurant is bedoeld voor zakenmensen: mooie ronde tafels en nepleren fauteuils met hoge rugleuningen proberen dit gebied een luxe uitstraling te geven.
Gezinnen zullen zich het beste thuis voelen in het laatste gedeelte, dicht bij de speeltoestellen. Het meubilair oogt vertrouwd: te kleine tafels en stoelen te dicht op elkaar.
Aan de wand hangen lcd-schermen met nieuws, reclame en filemeldingen. Draadloos internetten is geen probleem. Voor wie geen computer op zak heeft, biedt een internetzuil uitkomst. Niet alle pagina’s zijn toegankelijk. „We willen voorkomen dat mensen foute sites bezoeken. We blijven tenslotte een familierestaurant”, aldus een woordvoerder.
De herinrichting is een wens van de klant, aldus Sempels. Datzelfde geldt voor het ruimere assortiment. Op 2 mei introduceert de fastfoodketen een pastasalade. Verder loopt op dit moment een onderzoek waarbij klanten bij een menu de keuze krijgen tussen een salade of de traditionele Franse frietjes.
Het zijn vooral gezondere producten die een groter deel van de menuschermen gaan beslaan. Hoewel de Big Mac nog altijd het vaakst over de toonbank gaat, bevat een van de vijf bestellingen inmiddels salades, een fruitzakje of yoghurt. Sempels ontkent dat de maatschappelijke aandacht voor overgewicht McDonald’s dwingt om op de gezonde toer te gaan. „Onze klanten zijn de baas. Het probleem van overgewicht is geen fenomeen dat wordt veroorzaakt door McDonald’s.”
Wel wil Sempels mensen overtuigen van het belang van bewegen. „Het gaat erom een evenwicht te vinden tussen de inname en het verbruik van het aantal calorieën. Om die reden willen we meer informatie geven over de voedingswaarde van producten.”
Sempels promoot het nut van beweging. „Uit een rapport van de Gezondheidsraad blijkt dat we minder calorieën binnenkrijgen, maar dat Nederlanders nog minder zijn gaan bewegen. Daarom sponsoren we bijvoorbeeld sportevenementen. Verder geven we praktische beweegtips op productverpakkingen.”
Hoewel al deze veranderingen de nodige centen kosten, gaat de keten geen prijsverhoging doorvoeren. „We blijven ons richten op kwaliteit, service en kraakhelderheid”, aldus de uit België afkomstige Sempels. „Mensen bieden we waar voor hun geld.”
Misschien is de grootste verbetering nog wel de mogelijkheid om gratis te pinnen. Nu bieden veel restaurants deze mogelijkheid niet en dat kan voor een hongerige bezoeker zonder contant geld knap lastig zijn. Gelukkig ziet McDonald’s dat nu ook in.