Akkoord over trucktol in Europa
De vele afwijkende heffingen voor trucks in Europa worden gestroomlijnd. De Europese ministers van Verkeer hebben donderdag, na jarenlang gesteggel, een akkoord bereikt over een maximumtol.
De laatste jaren ontstond een wildgroei aan heffingen, zoals de nieuwe Duitse kilometerheffing (Maut). Sommige regelingen waren nogal gunstig voor eigen inwoners. „We maken met dit voorstel een einde aan de willekeur en de discriminerende onderdelen", stelde minister Peijs (Verkeer).
Landen mogen tol berekenen op basis van de constructiekosten van de weg. In bergen is een toeslag tot 25 procent toegestaan, maar alleen om andere wegen en spoorlijnen te bouwen. Veelgebruikers kunnen een korting van 13 procent krijgen.
„Als Nederland ooit een kilometerheffing invoert, zijn we hier ook aan gebonden", aldus Peijs. Voorlopig houdt Nederland vast aan een eurovignet: Truckers uit welk land dan ook betalen een vast bedrag, ongeacht de afgelegde afstand. Wel maakt Nederland de dagkaart van het vignet duurder: „Anders zijn we te goedkoop vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland".
Op aandringen van Nederland komt er geen toeslag voor stedelijke gebieden. Deze toeslag zou volgens minister Peijs te nadelig zijn voor Nederlandse vervoerders, die veel in het buitenland rijden.
Verkeersministers twistten de afgelopen jaren vooral over de hoogte van de tol en de besteding. Afgesproken is dat de opbrengst van de tol vrij te besteden is, tot teleurstelling van Peijs die het geld liever verplicht in infrastructuur had gestoken. „Geen compromis is ideaal", relativeerde de Luxemburgse verkeersminister Lux. „Het akkoord is ook geen eindpunt: het is het begin van een discussie met het Europees Parlement".
Vermoedelijk dringt het parlement aan op een hogere maximumtol, om ook bijvoorbeeld milieukosten te kunnen meetellen.