Van scharrelei naar scharrelmelk
Het scharrelei heeft de supermarkt met succes veroverd. De ’scharrelmelk’ van koeien die buiten in de wei lopen, moet die trend volgen. Zo moet voorkomen worden dat steeds meer dieren het hele jaar in de stal staan.
De Dierenbescherming, Stichting Natuur en Milieu (SNM), Milieudefensie en de Vereniging Natuurmonumenten presenteerden vrijdag het manifest ’Koe zoekt wei’. Hierin roepen zij de supermarkten op de weidegang voor koeien als inkoopeis te stellen voor de melk en kaas, die in de schappen komt. Boeren, die hun dieren in het verse gras laten grazen, verdienen een bonus van de zuivelindustrie, vinden zij.
Supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) zijn voorstander van melkvee buiten in de weilanden. „Koeien in de wei horen bij het Nederlands landschap en verhogen de zichtbaarheid van de melkveehouderij”, aldus de zuivelondernemingen.
Net als NZO vindt ook CBL de (bedrijfseconomische) keuze tussen de koeien op stal houden of in de wei laten echter een zaak voor de melkveehouder zelf. Verplichte weidegang zien de supermarkten dan ook niet zitten. „De supermarkt wil niet op de stoel van de agrarisch ondernemer gaan zitten. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, van boer tot consument”.
De vier organisaties maken zich grote zorgen over de koe, die steeds meer uit de weiland verdwijnt. Van de Nederlandse melkkoeien blijft dit jaar 17 procent op stal. Praktijkonderzoek Veehouderij schat dat in 2012 30 tot 40 procent van de dieren binnen blijft. Alle betrokken partijen moeten er volgens de organisaties voor zorgen dat de koe ook in de toekomst naar buiten gaat.
De weidemelk is niet alleen een zaak van supermarkten en zuivelproducenten. Via premies kan de overheid de weidegang van de dieren aantrekkelijker maken. Daarnaast bepleiten de organisaties een politiek onderzoek naar een permanent stalverbod voor het melkvee. Zweden en Finland, waar de melkveehouders hun dieren niet het hele jaar binnen mogen houden, gelden daarbij als voorbeeld.
Supermarkten, boeren, zuivelindustrie, overheid en maatschappelijke organisaties moeten volgens de vier manifestaanbieders samen een „daadkrachtig plan van aanpak en een convenant” opstellen om de koe in de wei te houden. „Als alle partijen hun beste beentje voorzetten, gaat dat lukken”.