Tiscali durft weer fors te investeren
Na een jaar waarin overleven prioriteit had, durft de Italiaanse internetaanbieder Tiscali weer vooruit te kijken. De onderneming presenteerde woensdag plannen om de komende jaren fors te investeren. Daarmee moet het verloren marktaandeel in breedband-
internet worden teruggewonnen.
Tiscali wil de komende drie jaar meer dan 300 miljoen euro investeren in het eigen netwerk en in marketing. Vorig jaar moest de internetaanbieder, die in 2000 het Nederlandse World Online inlijfde, de hand op de knip houden omdat een obligatielening van 250 miljoen euro hem als een molensteen om de nek hing.
Tiscali loste onlangs zijn financiële problemen op door zijn Franse dochter Liberty Surf te verkopen voor 266 miljoen euro. De pan-Europese ambities heeft de internetaanbieder in de ijskast gezet. De Italianen willen zich richten op de thuismarkt, Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland.
„We pakken de draad nog één keer goed op”, zo zei topman R. Huisman woensdag over de hernieuwde investeringsdrift. „De afgelopen jaren waren we vooral gebonden aan financiële limieten. Een investeringsplan zou in die tijd een sprookje zijn geweest.” Huisman is sinds eind april vorig jaar bestuursvoorzitter van Tiscali. De Nederlander volgde toen R. Soru op, de oprichter van de onderneming. Daarvoor was hij Tiscali’s directeur van de Benelux en Scandinavië en financieel directeur van World Online.
Zijn bedrijf heeft het geld er de afgelopen jaren snel doorheen gejaagd door flink te expanderen. Toen het World Online aankocht, kreeg de onderneming de beschikking over een kas van 1,6 miljard euro, een overblijfsel van de mislukte beursgang van het voormalige bedrijf van Nina Brink. Met de overname van Liberty Surf een halfjaar later kwam daar nog eens 260 miljoen euro bij. De verliezen stapelden zich echter op, vooral ook doordat een eigen breedbandnetwerk moest worden opgebouwd.
Tiscali heeft in zijn zevenjarige geschiedenis nog nooit een nettowinst geboekt. Dit jaar komt daar verandering in, zoals eerder is uitgesproken, al erkent Huisman dat dit vooral te danken is aan de opbrengst van verkochte onderdelen. Sinds augustus vorig jaar gingen naast Liberty Surf activiteiten in België, Zweden, Zuid-Afrika, Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken in de verkoop. Spanje volgt nog later dit jaar en over Tsjechië twijfelt de onderneming. Huisman: „We moeten goed nagaan of elke geïnvesteerde euro daar, misschien elders meer geld kan opleveren.”
Tiscali streeft naar een jaarlijkse omzetgroei van 30 procent naar meer dan 1,4 miljard euro in 2007. Het aantal adsl-abonnees moet groeien van 1,6 miljoen naar 3,8 miljoen, waarmee het marktaandeel gemiddeld weer boven de 10 procent moet uitkomen. Nu bedraagt het marktaandeel volgens Tiscali zo’n 8 procent, tegen de 15 procent die het bedrijf ooit had met het aanbieden van internet via een inbelmodem.
In Nederland wil Tiscali dat de dekking van zijn netwerk omhoog gaat van 60 tot boven de 80 procent. Het bedrijf hoopt daarmee meer mensen te kunnen bereiken om internetverbindingen en digitale telefonie aan te verkopen.
Met het aanbieden van tv via breedband is Tiscali voorzichtiger. Weliswaar begint de onderneming met het opvijzelen van de snelheid van de verbindingen om dit mogelijk te maken, maar Huisman zegt er niet echt in te geloven. „Alleen als we iets kunnen aanbieden dat zich onderscheidt van de huidige televisieprogrammering zullen we eraan beginnen.”