Binnenland

Protesten tegen schrappen intercity’s

In navolging van de provincie Zeeland heeft nu ook de gemeente Reimerswaal in een brief aan de NS en aan staatssecretaris Schultz van Haegen geprotesteerd tegen de plannen om de intercity tussen Zeeland en de Randstad op te heffen. De SGP/ChristenUnie in Zuid-Holland stelt vragen aan Gedeputeerde Staten over de dreigende verslechtering van het treinvervoer in de Randstad als de plannen van de NS doorgaan.

Regioredactie
14 April 2005 08:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:26

De NS kiest voor de Randstad een systeem met sneltreinen en stoptreinen, waarbij de intercity’s vervallen. Dat blijkt uit een dinsdag uitgelekte discussienota van de NS en spoorbeheerders Railion en ProRail.

Tussen Vlissingen en Amsterdam-Centraal rijdt overdag ieder uur een directe intercity. Deze lijn komt mogelijk te vervallen als gevolg van de ingebruikname van de hogesnelheidslijn (hsl) in 2007. Passagiers zouden dan halverwege de rit vanuit Zeeland kunnen overstappen op deze nieuwe lijn. De prijzen gaan daardoor vrijwel zeker omhoog.

Volgens de gemeente Reimerswaal zijn goede, betrouwbare en snelle verbindingen met de Randstad voor Zeeland en de Zeeuwen „van vitaal belang. In de achterliggende jaren heeft het openbaar vervoer in Zeeland steeds onder druk gestaan. De mogelijkheden zijn steeds meer beperkt, waardoor meer en vaker een beroep gedaan moet worden op de auto. Er dreigt hierdoor zelfs een sociaal isolement en economische schade te ontstaan.”

De gemeente vertrouwt erop dat de NS „voor Zeeland, de Zeeuwen en alle bezoekers van onze provincie tijdig afziet van deze voorgenomen betreurenswaardige beslissing.”

Eerder deze week liet staatssecretaris Schultz weten dat de hele dienstregeling van de NS in 2007 wordt vernieuwd, onder andere vanwege de komst van de hsl. De CDA-kamerleden Van Hijum en Buijs hadden om opheldering gevraagd naar aanleiding van de ophef die in Zeeland ontstond over het mogelijke einde van de treinverbinding. De staatssecretaris kon nog niet zeggen welke gevolgen de toekomstige dienstregeling uiteindelijk voor het Zeeuwse traject heeft.

De SGP/ChristenUnie in Zuid-Holland maakt zich met de plannen van de NS in het achterhoofd zorgen over de voortgang van het concept Stedenbaan. Het idee hierachter is dat in de Randstad een spoornet komt, waarop treinen in hoge frequenties alle stations aandoen.

Als de stoptreinen niet in een hogere frequentie gaan rijden, is volgens de fractie uiteindelijk sprake van een aanmerkelijke verslechtering ten opzichte van de huidige situatie. Dit terwijl er een jaar geleden juist een verbetering was beloofd met de komst van Stedenbaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer