Gaven niet belangrijker dan vruchten van de Geest
Titel:
”De vrucht van de Geest”
Auteur: dr. L. Floor
Uitgeverij: Groen, Heerenveen, 2004
ISBN 90 5829 451 x
Pagina’s: 120
Prijs: € 13,50. Nadat dr. L. Floor, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland, een boek heeft geschreven over ”De gaven van de Heilige Geest”, is er nu een boek van zijn hand verschenen over ”De vrucht van de Geest”. Dr. Floor merkt terecht op dat er een overstelpende hoeveelheid lectuur is waarin gehandeld wordt over de gaven van de Geest, maar dat er maar weinig aandacht gegeven is aan de vruchten van de Geest.
Dr. Floor vreest dat de grote belangstelling voor de gaven van de Geest, de noodzakelijke aandacht voor het dragen van de vruchten van de Geest dreigt te verdringen. Men kan de gaven van de Geest bezitten en de persoonlijke vruchten van de Geest en met name het geloof en de bekering missen. Gaven zijn niet zaligmakend, terwijl de vruchten van de Geest de inwoning van de Heilige Geest in ons hart bewijzen. De gaven van de Geest hebben betrekking op de werking van Gods Geest óp mensen, terwijl de vruchten van de Geest betrekking hebben op de werking van de Heilige Geest ín mensen. Het is daarom volgens dr. Floor een verkeerde en gevaarlijke ontwikkeling om de geestesgaven te verheffen boven de hartvernieuwende vruchten van de Geest. Wie de vrucht van de Geest niet heeft, die behoort Christus niet toe.
Na deze belangrijke inleiding komt dr. Floor tot zijn werkelijke doel, namelijk om op grond van de Schrift de vrucht van de Geest te bespreken. Er volgt eerst een uitvoerige beschrijving van het begrip ”vrucht”. Zo wordt in de Schrift met ”vrucht” in de meeste gevallen gewoon de vrucht bedoeld die de bodem opbrengt. Maar de Schrift spreekt ook over geestelijke vruchten. Johannes de Doper eiste dat men vruchten zou voortbrengen die aan de bekering beantwoorden. De vruchten tonen de echtheid van de bekering.
Een andere manier van de Schrift om over vrucht te spreken is de vrucht van Jezus’ lijden en sterven. Het gaat dan om de vrucht van de stervende graankorrel en de vruchtbare wijnstok. Er wordt ook gesproken over de vrucht op de prediking en de vrucht van heiligmaking in de gelovigen.
Driemaal drie
Dr. Floor komt dan met een bespreking van Galaten 5:22 toe aan de hoofdinhoud van het boek. Hij geeft een afzonderlijke uitleg van de driemaal drie genoemde vruchten van de Heilige Geest. Calvijn maakt bij zijn uitleg over deze tekst de opmerking dat van de mens niets dan kwaad komt en van de Geest niets dan goed.
De geestelijke groei is afhankelijk van bepaalde voorwaarden. Hier brengt dr. Floor nogal sterk naar voren dat de groei afhangt van de gemeente waarin men leeft. Een levend lid en een levende gemeente zijn voorwaarden voor de groei. Lichaam en leden werken op elkaar in. Hij vergeet het werk van de Geest daarin wel niet, maar legt toch veel, misschien wat te veel, nadruk op de gemeente waarin men leeft. Goede werken zijn de vruchten van de Geest in de gelovigen. Onze vruchten moeten de toets van de Schrift kunnen doorstaan. Dan pas hebben zij eeuwigheidswaarde. Het snoeien van de bomen, het kastijden van de kinderen hoort ook bij het voortbrengen van vruchten.
De manier waarop Petrus in 2 Petrus 1:5-7 over het groeiproces spreekt, komt vrij uitvoerig aan de orde. Daarnaast passeren veel andere schriftplaatsen waar over de groei wordt gesproken de revue. Het bijzondere van Petrus’ spreken over groei is dat hij zaken met elkaar verbindt. Het boek eindigt met de vruchten van de boom des levens en een samenvatting.
Dankbaarheid
Enkele dingen zijn mij in dit boek opgevallen. Allereerst doet het weldadig aan dat de Schrift zo aan het woord gelaten wordt. Verder zit er bij dr. Floor niet zo zeer een werkheilig ’moeten’ achter het dragen van vrucht, maar is dit meer een vanzelfsprekend gevolg van de inwoning van de Heilige Geest. Ik ben ook ingenomen met het aanwijzen van de noodzaak van een goede bodemgesteldheid en het eerst goed maken van de boom, wil de vrucht goed zijn. Gods werk in ons gaat aan ons werk voor Hem vooraf. Wat ik wel wat gemist heb, is het gegeven dat Gods kinderen vanuit de wetenschap duur gekocht te zijn, God zoeken te verheerlijken in lichaam en geest. Vruchten des Geestes horen naast de vernieuwing van het hart toch vooral ook bij de dankbaarheid voor de verlossing. Te midden van de overaccentuatie van de bijzondere gaven, is dit boek over de vruchten van de Geest van harte aan te bevelen.