Consumentenbond gaat door met prijspeiling supermarkten
Na een pauze van twee maanden hervat de Consumentenbond de supermarktprijspeiling. De belangenorganisatie stelt dat eigen onderzoek heeft uitgewezen dat er geen sprake is van succesvolle manipulatie door supermarkten van de peiling. De supermarkten zeggen zeer verbaasd te zijn over het besluit van de bond.
Algemeen directeur F. Cohen van de Consumentenbond maakte woensdag bekend het omstreden ’winkelmandje’ weer in ere te herstellen. „Het onderzoek blijft precies zoals het is". Kritiek over de mogelijke partijdigheid van de eigen onderzoekers wijst Cohen van de hand.
Half februari werd de prijspeiling gestaakt in verband met een rechtszaak van supermarktconcern Albert Heijn tegen koekfabrikant Peijnenburg. Peijnenburg vond dat AH de koek te goedkoop verkocht. Volgens Peijnenburg verlaagde de supermarktketen de prijs van het product omdat het in de boodschappenmand van de Consumentenbond zat.
Tussen de een en vier keer per jaar vergelijkt de bond de prijzen in de supermarkten aan de hand van een steekproef van ongeveer honderd A–merkproducten. Supermarkten hebben er een belang bij deze producten zo goedkoop mogelijk te verkopen, zodat ze het goed doen in de prijsvergelijking van de Consumentenbond.
De rechter gaf Peijnenburg in februari gelijk in het proces. Daarnaast stelde hij in zijn vonnis dat de Consumentenbond aanleiding geeft tot verstoring van de markt doordat de samenstelling van de boodschappenmand nauwelijks wordt aangepast. De Consumentenbond is het daarmee niet eens. Cohen: „We verversen het winkelmandje wel degelijk. Het verversingspercentage ligt gemiddeld op 65 procent".
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zegt zeer verbaasd te zijn dat de Consumentenbond doorgaat met ’het mandje’. „Zolang het mandje bestaat is er discussie over", aldus adjunct–directeur R. Roorda. „Het is prima dat er prijzen worden vergeleken, maar dan moet het wel goed gebeuren". Volgens Roorda kunnen er vraagtekens worden gezet bij de wijze waarop het onderzoek wordt gedaan. „Bovendien beoordeelt de consument echt niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit en service".