Hoogervorst ziet af van verbod op alcoholreclame
Drankreclames blijven ook overdag en in de vroege avond te zien op de televisie. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) trekt zijn dreigement om de spotjes te verbieden in. Hij doet dat omdat de alcoholbranche heeft beloofd de reclame te voorzien van een waarschuwing onder zestien jaar niet te drinken. Dat hebben de minister en brancheorganisatie Stiva dinsdag bekendgemaakt.
Volgens de minister moet onder in beeld een balk komen met een boodschap in de trant van ’drinken doe je niet onder de zestien’. „Maar dan leuker", aldus de bewindsman. Om het leuker te maken worden „reclamejongens" ingeschakeld.
Voor uitzending wordt bekeken of drankreclame op radio en televisie voldoet aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank. Bij overtreding hangt de adverteerders een boete boven het hoofd. De drankhandel had al eerder laten weten af te zien van reclame via media die vooral bij jongeren in trek zijn zoals sms, ringtones, chatboxen en videogames.
Hoogervorst maakt zich zorgen over het feit dat kinderen op steeds jongere leeftijd gaan drinken. Ze drinken bovendien steeds meer en vaker. „Het loopt de spuigaten uit", stelt Hoogervorst. De Nederlandse jeugd drinkt het vaker dan hun leeftijdgenoten in andere Europese landen. Bovendien doen ze aan „binge" drinken, dat is in heel korte tijd heel veel drinken, legde de minister uit. „Dat is alleen in Engeland meer uit de hand gelopen dan in Nederland".
De minister wil ouders meer betrekken bij de strijd tegen dit soort uitwassen. Eerder werd al bekend dat de minister mixdrankjes zoals breezers duurder gaat maken. Ook de prijs van bier gaat omhoog. De accijns van gedestilleerde alcohol daalt met 15 procent, die sterke dranken zouden niet populair zijn onder jongeren.
Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) is het met die laatste maatregel niet eens. Volgens de NIGZ is het onderzoek naar alcoholgebruik onder jongeren boven de 13 pas na de zomer klaar en is nog niet duidelijk wat zij lekker vinden. Bovendien leert de ervaring dat de voorkeuren van de jeugd „even snel wisselen als de seizoenen", stelt het instituut. De kans bestaat dat jongeren zelf meer frisdrank en sap met sterke drank zullen mixen. Jongeren spreken nu al van een nieuwe trend.
Verder pleit het NIGZ voor het invoeren van een gezondheidsbelasting, waarmee preventieprojecten kunnen worden betaald. Als het NIGZ ligt, moeten gemeenten voor 2010 elk een eigen alcoholbeleid opstellen. Dat zou onder meer moeten leiden tot betere handhaving van de leeftijdsgrenzen.
De stichting Alcoholpreventie (STAP) is vooral teleurgesteld over het toch weer toestaan van alcoholreclame op televisie voor negen uur ’s avonds. In 2004 werd in Nederland ruim de helft van de alcoholreclames op televisie (55 procent) uitgezonden tussen zeven uur ’s ochtends en negen uur ’s avonds. STAP vreest dat de slogan die voor het verbod in de plaats komt weinig effect heeft.