Economie

Prijzenoorlog treft ook Max Havelaarkoffie

UTRECHT De prijzenoorlog die inmiddels anderhalf jaar woedt in de Nederlandse supermarkten, heeft ook de Max Havelaarkoffie geraakt. De verkoop van de keurmerkkoffie daalde in 2004 voor het eerst in jaren.

Redactie economie
12 April 2005 08:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:26

In de supermarkten gingen 8 procent minder Max Havelaarkoffiepakken over de toonbank.

Dat blijkt uit het jaarverslag dat de Stichting Max Havelaar maandag heeft gepubliceerd. Vooral de snelfilterkoffie van Max Havelaar moest inleveren. De volumedaling werd voor een deel gecompenseerd door toegenomen verkopen van zogeheten coffeepads.

De totale koffieafzet, dus inclusief de grootverbruikers, daalde 3 procent, tot onder de 3 miljoen kilo. De verkopen volgden daarmee de afzetontwikkelingen van de totale koffiemarkt. Het marktaandeel van de Max Havelaarkoffie bleef stabiel, zo rond de 3 procent.

Door de prijzenslag stunten supermarkten vooral met hun huismerkkoffie. In die vechtmarkt is de prijsafstand tussen Max Havelaarkoffie en andere koffiemerken fors toegenomen. Het prijsverschil lag voor het uitbreken van de prijzenslag op zo’n 50 eurocent. Vandaag de dag bedraagt het verschil bijna een euro.

Een ontwikkeling waarvan de koffieboeren, die van Max Havelaar op een eerlijke prijs kunnen rekenen, de dupe worden. De marges in de hele keten van boer tot supermarktschap staan zo onder druk dat de zwakste schakel in die keten vaak het onderspit delft, licht Jos Harmsen, productspecialist koffie bij Max Havelaar, toe.

Harmsen denkt dat de goedkope huismerkkoffies zonder winst worden verkocht. De verkopers kunnen dat volgens hem volhouden omdat ze kunnen terugvallen op een valutapotje, dat is ontstaan door de goedkope dollar. Koffiebranders en verkopers kopen de koffie in tegen dollars en verkopen tegen euro’s. Het afgelopen jaar stelde de dure euro hen in staat een financiële buffer op te bouwen, waarmee nu de prijzenslag wordt gefinancierd.

Max Havelaar had ook goed nieuws te melden. De verkoop van alle Max Havelaarproducten nam in 2004 toe. De groei van 1,8 procent kwam vooral door de verkoop van fairtradefruit. Zo steeg de verkoop van bananen tot ruim 2,7 miljoen kilo. In juni introduceerde Max Havelaar de nieuwe fruitsoorten avocado’s en mango’s. Hiervan werd ruim 155.000 kilo verkocht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer