Systeem berekent en vergelijkt reistijden
De Regio Haaglanden werkt samen met Rijkswaterstaat aan een tiplijn die reizigers vertelt hoe zij het snelst van A naar B komen. Met informatie over files, volle parkeergarages en vertragingen bij het openbaar vervoer berekent het systeem verschillende reistijden. De reiziger kan vervolgens zelf kiezen of hij achter het stuur kruipt of de trein pakt.
De proef met de digitale reistijdenadviseur start komend najaar in de regio Haaglanden. Reizigers kunnen het advies inwinnen via telefoon en internet. Volgens J. Veenman van de Regio Haaglanden is het project opgezet om „de wegen zo optimaal mogelijk te benutten”.
Het ministerie van Verkeer staat achter het project dat een initiatief van Haaglanden is. Reizigers kunnen straks op grond van alle gegevens een keuze maken voor een vervoermiddel van fiets tot trein en auto. „Nu weet je vaak niet of de trein sneller is dan de auto” aldus een woordvoerster van het ministerie.
Volgens haar is de kracht van een dergelijk adviessysteem dat alle vormen van vervoer erin verwerkt zijn. Ook moet de informatie over bijvoorbeeld „volle parkeergarages” en vertragingen op het spoor zeer actueel zijn.
De tiplijn voor de reistijden is een onderdeel van een groter project. Volgens Veenman is een systeem ontwikkelt voor „mobiliteitsmanagement” in de regio, dat belangrijk is voor wegbeheerders.
Het Haaglandse project sluit naadloos aan bij de plannen van minister Peijs van Verkeer. In de Nota Mobiliteit, die het kabinet eind vorig jaar vaststelde, streeft de bewindsvrouw naar „acceptabele en voorspelbare reistijden”.
Wie weet hoelang hij of zij onderweg zal zijn, reist een stuk rustiger, zo leert de ervaring. Ondermeer op de A13 richting Rotterdam is ervaring opgedaan met reistijdinformatie. Een matrixbord vertelt de bestuurders hoelang zij nodig hebben om de ring van de havenstad te bereiken.