Economie

Bewindvoerders voor autofabrikant Rover

De Britse autofabrikant MG Rover heeft vrijdag bewindvoerders aangesteld nadat de onderneming de avond ervoor al uitstel van betaling had aangevraagd. De situatie bij het bedrijf, waar duizenden banen het spel staan, is een tegenvaller voor de Labour-regering van premier Tony Blair, die voor 5 mei verkiezingen heeft uitgeschreven.

ANP/RTR
8 April 2005 21:39Gewijzigd op 14 November 2020 02:25
SOUTHAMPTON – Afgedankt Rovers bij een sloperij in het Engelse Southampton. De onzekerheid over het voortbestaan van het automerk is groot. Vrijdag werden er bewindvoerders aangesteld bij het concern. Foto EPA
SOUTHAMPTON – Afgedankt Rovers bij een sloperij in het Engelse Southampton. De onzekerheid over het voortbestaan van het automerk is groot. Vrijdag werden er bewindvoerders aangesteld bij het concern. Foto EPA

Het noodlijdende bedrijf had donderdag nog de hoop een overbruggingskrediet van 100 miljoen pond (145 miljoen euro) van de regering te ontvangen, maar die hield het geld vast omdat de onderhandelingen van Rover met het Chinese autoconcern Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) over samenwerking op niets waren uitgelopen. Daarmee kwam de toekomst van de honderd jaar oude Britse onderneming, die onder meer de legendarische Mini en de Land Rover bouwde, op losse schroeven te staan.

De minister van Handel en Industrie, Patricia Hewitt, kwam vrijdag nog wel met een noodkrediet van 40 miljoen pond, maar dat bleek voor de toeleveranciers in de regio Birmingham bedoeld. Donderdag hadden tientallen toeleveranciers hun voorwaarden aangescherpt. Zij bleken niet langer bereid op krediet te leveren en zouden bij de aflevering van onderdelen contante betaling verlangen. De fabrikant van portieren Wagon zou nog 900.000 pond (1,3 miljoen euro) te goed hebben.

Rover is de enige nog overgebleven autofabrikant van formaat van Britse origine. De onderneming heeft in zijn fabrieken in Longbridge bij Birmingham ruim 6000 werknemers in dienst. De toeleveranciers hebben bij elkaar nog eens 18.000 arbeidsplaatsen.

Na een ontmoeting met vakbondsleiders waren Rover-arbeiders somber over hun kansen. „We moeten maandag terugkomen, is ons verteld”, aldus de 43-jarige Ashley Wilkes, die achttien jaar in de Rover-fabrieken heeft gewerkt. „We hebben recht op 218 pond (316 euro) voor elk jaar dat we hier hebben gewerkt, tot een maximum van twaalf jaar. Verschrikkelijk.”

Een ondergang van een van de oudste autonamen in de Britse industrie kan roet in het eten gooien voor de Labour-regering van Blair. Een van de zaken waarmee hij de kiezer voor zich hoopt te winnen, is de goed draaiende economie. Diverse Britse media speculeerden vrijdag over de gevolgen van een eventuele sluiting van de fabrieken voor de verkiezingsuitslag.

Minister Hewitt verklaarde voor de Britse radiozender BBC dat de regering alles in het werk zal stellen om de werknemers in de fabrieken te helpen. In de regio Birmingham heeft Labour slechts een kleine meerderheid. De conservatieve oppositie heeft de handelwijze van Labour een janboel genoemd. Maar de Confederation of British Industry, het werkgeversverbond, liet weten dat de regering niets te verwijten valt en maakte haar een compliment dat ze geen overheidssteun geeft aan „niet-levensvatbare bedrijven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer