„Imam moet Bijbel krijgen”
„Wil je als kerk iets met moslims doen, dan moet je eerst in je eigen kerk werken. Je moet trouw zijn aan de kerk van Jezus Christus. Ga niet experimenteren met allerlei dogmatische zaken. De Heidelbergse Catechismus is juist nu actueel. Ik zit niet te wachten op een nieuwe belijdenis.” Dit zei ds. M. de Vries zaterdag op de najaarsconferentie van de stichting Evangelie en Moslims.
De gereformeerd vrijgemaakte predikant, die vrijgesteld is voor evangelisatie onder moslims, stelde dat het irreëel is te denken dat integratie van moslims in onze samenleving door assimilatie plaatsvindt. „Kijk maar naar de Nederlanders in Canada of Australië. Ze zijn vaak Nederlandser dan Nederlanders.”
Volgens ds. De Vries moeten we als kerk openstaan voor mensen van andere culturen. „De kerk is geen culturele club, het is de kerk van Jezus Christus. Zorg dat de kerk een gemeenschap is, een maaltijd. En geen snack uit de muur.”
Ds. De Vries vergeleek de kamerling uit Morenland met de moslims: „Hij wist veel van God, maar in Jezus beschouwde hij alles opnieuw. Daarom kon hij ook zo snel gedoopt worden.” Ds. De Vries adviseerde moslims vooral zelf te laten zeggen wat ze willen. „Organiseer geen dingen voor ze omdat wij denken dat het goed voor ze is. Willen ze een aparte Turkse bijbelstudiegroep of willen ze dat juist niet?”
Vernisje
Na 11 september is wel duidelijk geworden dat de veelgeprezen multiculturele samenleving in ons land een vernisje is, zei drs. C. W. Rentier van de stichting Evangelie en Moslims. „Eerst dachten we dat Nederland een voorbeeld was voor de rest van de wereld. Nu hebben we ontdekt dat we elkaar helemaal niet kennen.” Secularisatie is gevaarlijker dan de islam, stelde Rentier. „Door de sterke secularisatie worden veel moslims weer bewuster moslim. Het stemt me triest als je kijkt hoeveel moslims die christen zijn geworden met de secularisatie zijn meegegaan.”
Is de moskee een geschikte plaats om als christen moslims te bereiken? En welke houding moet worden aangenomen tegenover de komst van moskees? Rentier: „Het is soms gemakkelijker in de moskee dan in de kerk om direct over het christelijk geloof te praten. Moslims zijn in de moskee minder defensief.” Een uitnodiging om naar de start van de nieuwbouw van een moskee te gaan zou Rentier niet afslaan. „De hele wereld behoort Christus toe. Maar je moet dan wel in Zijn Naam komen.” Toch betreurt Rentier dat het nodig is moskees te bouwen. „Ik ga het niet bevorderen, maar ook niet tegenwerken. Het gaat mij om de mensen. Weten zij wel dat ze welkom zijn in de kerk? Als dat niet zo is, wie ben jij dan om te zeggen dat je tegen een moskee bent?”
Imam
De imam van een moskee is een belangrijk persoon in het evangelisatiewerk, legt Rentier uit. „Veel imams hebben nooit de kans gehad een christen te ontmoeten. Een imam moet dus een Bijbel krijgen! Ook moet een afvaardiging van de moskee een keer in de kerk komen om te laten zien dat er inmiddels een groot verschil is tussen de westerse samenleving en de kerk. Veel vooroordelen kun je zo doorbreken.”
Ali Arhab, een Algerijn die in Frankrijk onder Noord-Afrikanen zending bedrijft, constateerde dat veel in moslims is geïnvesteerd en dat later de vruchten blijken. „Velen hebben het Evangelie in Noord-Afrika gebracht zonder ooit een bekeerling te zien. Ik zie nu veel vrucht op mijn werk. Dat ligt niet aan mij. Waar het om gaat, is wat Jezus geïnvesteerd heeft in je leven. Als je het zaad strooit, kijk niet achteruit. God zal het zegenen. Dingen die u investeert in het Koninkrijk Gods zullen nooit vergaan.”