Binnenland

Forse kritiek na grote treinstoring

Reizigersvereniging Rover en topman van de Nederlandse Spoorwegen A. Veenman hebben forse kritiek geleverd op spoorbeheerder ProRail na de grote treinstoring donderdag bij Utrecht. Door een computerfout bij ProRail was de hele ochtend geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht.

Binnenlandredactie
8 April 2005 11:18Gewijzigd op 14 November 2020 02:25
UTRECHT – Het reizigersverkeer was donderdag in heel Nederland ontregeld door een computerstoring bij railinfrabeheerder ProRail. Treinverkeer van en naar Utrecht was gedurende een groot deel van de dag onmogelijk. - Foto ANP
UTRECHT – Het reizigersverkeer was donderdag in heel Nederland ontregeld door een computerstoring bij railinfrabeheerder ProRail. Treinverkeer van en naar Utrecht was gedurende een groot deel van de dag onmogelijk. - Foto ANP

Pas in de middag reden de treinen weer bijna volgens schema. De NS-topman eist maatregelen en Rover heeft het vertrouwen in de spoorsector opgezegd. ProRail vindt de kritiek ongegrond.

Woensdagavond waren er al problemen met het computersysteem dat de seinen en wissels aanstuurt. Nadat het treinverkeer enige tijd platlag, schakelde ProRail over op het noodsysteem. Monteurs leken na een nacht doorwerken het probleem onder controle te hebben, maar donderdagmorgen staakten de systemen opnieuw.

Treinverkeer in bijna het hele land ondervond hinder van de storing en vele honderden reizigers moesten hun vervoer op een andere manier voortzetten. Dat was nog lastig, omdat het de NS niet lukte om op korte termijn bussen als vervanging te regelen. Alleen de passagiers die naar Schiphol moesten, kregen een taxi aangeboden.

Een enkele trein die op station Utrecht Centraal toch nog vertrok, werd luid toegejuicht door de reizigers. De achterblijvers kregen gratis koffie van de NS.

De chaos op het spoor veroorzaakte ’s ochtends ook veel drukte op de wegen rond Utrecht. In de loop van de ochtend kwam het treinverkeer langzaam op gang. Ook de avondspits was donderdagavond veel drukker dan normaal. Volgens de ANWB was dat een gevolg van de treinstoring, waardoor veel reizigers in de ochtend de auto hadden gepakt.

NS-directeur Veenman eist maatregelen van de spoorbeheerder om storingen zoals in Utrecht te voorkomen. De storing kost de NS waarschijnlijk enkele tonnen euro’s schade. De onderneming bekijkt of de schade verhaald wordt op ProRail. Veenman heeft de directeur van ProRail, B. Klerk, om opheldering gevraagd.

De spoorbeheerder betaalt in ieder geval de helft van de vergoedingen waar treinreizigers recht op hebben bij grote vertragingen. Bij een vertraging van meer dan een uur hebben treinreizigers recht op 100 procent van het bedrag van een enkele reis of 50 procent van de prijs van een retourkaartje.

Reizigersvereniging Rover uit scherpe kritiek op ProRail. De spoorbeheerder noemt de kritiek echter ongegrond, omdat de computerstoring die het treinverkeer ontregelde nog nooit eerder is voorgekomen en een incident is.

Rover eist dat de NS en minister Peijs ProRail achter de vodden gaan zitten. De vereniging heeft geen vertrouwen meer in de sector. „We kunnen wel weer zeggen dat we teleurgesteld zijn of een brief aan de minister sturen, maar dat verandert niets.”

Het CDA vroeg opheldering van minister Peijs over de „steeds vaker voorkomende megastoringen” op het spoor. De partij vreest dat reizigers hun vertrouwen in vervoer per trein verliezen als zij er niet op kunnen rekenen, „hoeveel gratis koffie de NS daar ook tegenover stelt.”

Net als ProRail noemt de minister de storing bij Utrecht een incident en geen onderdeel van een structureel probleem. Zij betreurt de overlast, maar valt de spoorbeheerder niet af. Het bedrijf mag volgens Peijs niet op één incident worden afgerekend.

Voor investeringen in het spoor komt volgend jaar 128 miljoen euro beschikbaar uit meevallers op de begrotingen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat blijkt uit voorstellen van minister Zalm van Financiën, waarmee het kabinet vrijdag naar verwachting zou instemmen. Het geld is onder andere bedoeld voor spoorbeheerder ProRail en lijkt daarmee een opsteker voor het bedrijf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer