Opvolger Sabena gaat de lucht in
DAT, het bedrijf dat de opvolger moet worden van het failliete Sabena, is zaterdag vanaf de Belgische luchthaven Zaventem begonnen met zijn eerste vluchten. De eerste DAT-vlucht had als bestemming Genève. Ietwat ironisch, omdat de samenwerking met het Zwitserse Swissair de directe aanleiding was voor de ondergang van Sabena.
DAT (Delta Air Transport) is een dochtermaatschappij van Sabena, die net als de andere dochters buiten het faillissement is gebleven. De curatoren gaven zaterdagmiddag toestemming aan DAT om de vluchten te hervatten. Een groep investeerders, die in totaal 200 miljoen euro (440 miljoen gulden) in het nieuwe bedrijf wil steken, heeft van de curatoren een maand de tijd gekregen om een definitieve beslissing te nemen. In de tussentijd werkt DAT met een overbruggingskrediet van de Belgische overheid van 125 miljoen euro.
Bij DAT werken voorlopig circa 1000 personen, maar dat moeten er later 2500 worden. Bij de afgelopen week failliet verklaarde NV Sabena waren 7600 werknemers in dienst.
DAT zal voorlopig 35 bestemmingen in Europa aandoen. Uiteindelijk moeten dat er volgens het uitgelekte businessplan 47 worden, ook in de Verenigde Staten en Afrika. Volgens dit plan moet het nieuwe bedrijf in 2004 rendabel zijn, met een winst van 7 miljoen euro (15 miljoen gulden). Het zal dan 6 miljoen passagiers per jaar moeten vervoeren. Bij het oude Sabena waren dat er 11 miljoen.
Ongeveer 6000 boze ex-werknemers van Sabena hebben gisteren bij luchthaven Zaventem voor een chaos gezorgd. Er vonden wat schermutselingen plaats en het vliegveld was enkele uren moeilijk bereikbaar. Daardoor moest een aantal vliegtuigen leeg vertrekken.
Koningshuis
De betogers uitten hun woede over het faillissement van Sabena en over het als onvoldoende bestempelde sociale plan dat hen geboden wordt. Ex-personeel van City Bird, een andere failliete luchtvaartmaatschappij, protesteerde gisteren juist omdat het vindt dat de voormalige Sabena-werknemers een voorkeursbehandeling zouden krijgen.
Het Belgische parlement heeft vorige week besloten tot een parlementair onderzoek naar de val van Sabena. Enkele kamerleden zeiden gisteren voor de Vlaamse tv dat daarbij ook de rol van het Belgische koningshuis onder de loep moet worden genomen. Dat zou zich geregeld met de gang van zaken bij het luchtvaartbedrijf hebben bemoeid. Zo zou het koningshuis er in de jaren ’90 voor hebben gezorgd dat een samenwerking met KLM niet doorging. Een alliantie met een Nederlandstalige partner zou het voornamelijk op het Frans georiënteerde Belgische koningshuis onwenselijk hebben geacht.