Rabobank blijft grootste sponsor Nederland
De Rabobank blijft de grootste sponsor van Nederland. De organisatie besteedde vorig jaar 37 miljoen euro, met een sterk accent op de wielersport. Het is een fors deel van de 197,3 miljoen euro die de 25 grootste sponsors op tafel legden voor sport en cultuur. Dat blijkt uit onderzoek van het vakblad Sponsor Magzine.
De Rabo-gelden vallen in twee delen uiteen. De centrale bank in Utrecht spendeert 18 miljoen euro, de rest zijn bijdragen van de verschillende zelfstandige lokale kantoren.
De ruim 197 miljoen euro aan sponsorgeld betekent ten opzichte van 2003 een stijging van 7,5 procent. De bedrijven uit de top-25 zijn goed voor een kwart van de totale sponsormarkt van rond de 800 miljoen euro.
Heineken staat met 18 miljoen euro op de tweede plaats in de sponsoring, gevolgd door Unilever met 15 miljoen euro. Op nummer 25 komt de NS op de lijst binnen. De spoorwegen houden zich onder meer bezig met steun aan het Nederlandse boek.
Andere nieuwkomers op de lijst zijn TPG en uitzender Randstad. De lijst bestaat traditioneel vooral uit bankverzekeraars, kansspelorganisaties, energiebedrijven en sportartikelfabrikanten. Transportbedrijven zijn echter aan het opkomen. Afwezig zijn bedrijven uit de telecomsector en internetbedrijven.