Microsoft geeft adverteerders meer ruimte op Messenger
Bedrijven krijgen veel meer ruimte om te adverteren op de populaire chatdienst MSN Messenger van Microsoft. Het Amerikaanse softwareconcern hoopt daarmee een deel van de investeringen in de verbeteringen van het programma terug te verdienen, zo zei directeur Joost Nienhuis van MSN Nederland over de stap.
Microsoft lanceerde donderdag een nieuwe, flink opgeknapte versie van Messenger, die volgens Nienhuis „kwalitatief hoogwaardige audio en video" biedt voor communicatie via het internet. „Video en spraak waren niet altijd even gemakkelijk. Messenger bestaat nu nog vooral uit tekst. Dat zal straks veranderen".
Wie echter een videoverbinding activeert, stuit mogelijk eerst op een reclamefilmpje van zeven seconden. Dit is een van de nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om te adverteren. Daarnaast kunnen adverteerders binnen de geopende gespreksvensters verwijzingen plaatsen naar eigen websites of nieuwe producten laten zien in zogenoemde themapakketten voor het opfleuren van de tekstberichten.
Nienhuis bezweert dat de advertenties „niet opdringerig" zullen zijn. „Het gaat de bedrijven vooral om de interactie tussen hun merken en de consumenten".
Door de sterke positie van Messenger – alleen in Nederland zijn er al vijf miljoen gebruikers – is er volgens Microsoft grote interesse vanuit het bedrijfsleven. In de Verenigde Staten zijn Volvo, Coca–Cola en Adidas al als advertentiepartners binnengehaald voor Messenger 7.0, zoals de nieuwste versie heet. Nienhuis verwacht dat Nederlandse bedrijven snel zullen volgen.
De Microsoft–directeur wilde niets kwijt over de verwachte inkomsten. Wel zei hij dat vorig jaar de advertentieinkomsten via MSN met 200 procent waren toegenomen. Voor dit jaar wordt eenzelfde groei verwacht.
Nienhuis zegt met Messenger een „venster op de wereld" in huis te hebben. Microsoft wil daarom steeds meer diensten aan het programma koppelen. Nieuw in 7.0 is de optie om een persoonlijke internetpagina op te zetten en met anderen te delen en om tegen betaling sms–berichten te versturen.