Aanbesteding Kippenlijn blijkt fiasco
Het zoeken naar een nieuw vervoersbedrijf dat de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen moet onderhouden, is uitgelopen op een fiasco. Geen enkel bedrijf zag brood in de eisen van de provincie Gelderland, die onder meer de inzet van nieuwe lightrailtreinen en een baangarantie voor het huidige NS-personeel eiste.
De vervoersbedrijven konden tot vrijdag inschrijven voor het verzorgen van reizigersvervoer op de zogenaamde ”Kippenlijn”. Nu nog onderhouden de Nederlandse Spoorwegen (NS) de dienst op de verliesgevende lijn. Het contract daarvoor loopt eind volgend jaar af.
Volgens de provincie zijn onlangs aangescherpte eisen voor de toelating van nieuw lightrailmaterieel waarschijnlijk een bezwaar geweest voor mogelijk geïnteresseerde bedrijven. Ook lijkt de verplichting voor de nieuwe vervoerder om een relatief groot aantal NS-medewerkers over te nemen, een belemmering te zijn.
Verantwoordelijk gedeputeerde M. van Haaren (Verkeer) zegt teleurgesteld te zijn over het mislukken van de aanbesteding. „Ik weet dat alle vervoerders er serieus naar hebben gekeken. We maken een diepgaande analyse naar de redenen om niet in te schrijven. Daarbij consulteren we alle potentiële inschrijvers.”
Naast het houden van gesprekken met mogelijk belangstellende bedrijven gaat Gelderland nu proberen de voorwaarden voor het exploiteren van de Kippenlijn te versoepelen. De provincie hoopt die plannen volgende maand gereed te hebben.
In de voorwaarden waaraan geïnteresseerde vervoersbedrijven moesten voldoen, eiste de provincie onder meer het gebruik van nieuw treinmaterieel. De zogeheten ligthrailtreinstellen moeten gebruiksvriendelijker zijn dan de huidige stoptreinen en met een hogere frequentie kunnen rijden. Gelderland wil daarnaast het aantal stations uitbreiden en de spoorlijn in de verre toekomst wellicht doortrekken naar Wageningen.