Alex werpt digitale analisten in de strijd
In de strijd om de gunst van de internetbelegger wordt door de grote banken vooral het wapen van tariefsverlaging ingezet. Alex Beleggersbank gooit het nu over een andere boeg.
De internetbroker komt met Alex Assist, een digitale beleggingsadviseur die de klanten aan- en verkoopaanbevelingen gaat geven. Dat heeft de zelfstandige Rabo-dochter maandag bekendgemaakt.
Om mee te mogen doen, moet de klant eerst minimaal 25.000 euro storten. Daarna ontvangt de doe-het-zelfbelegger e-mails en sms’jes met bepaalde beleggingsadviezen waarmee hij actie kan ondernemen. De adviezen zijn afgestemd op het beleggingsprofiel van de klant. Hoeveel risico de particuliere belegger bereid is te lopen, wordt van tevoren vastgesteld aan de hand van een uitgebreide vragenlijst.
De ’geautomatiseerde’ koop- en verkoopadviezen zijn gebaseerd op technische analyses en statistieken, gemaakt via ingewikkelde computermodellen. „Onafhankelijk en objectief advies. Nog nooit eerder op deze wijze gegeven”, aldus Alex-directeur R. Frijters in een toelichting.
Volgens Frijters is het systeem al uitgebreid getest en zijn de behaalde rendementen beter dan de prestaties van bijvoorbeeld de AEX-index van de effectenbeurs in Amsterdam over de afgelopen jaren. „Dat komt omdat emoties van beleggers met dit systeem buiten de deur worden gezet.”
Alex, opgericht in 1999, en Binck waren jaren lang de prijsvechters onder de internetbrokers. ABN AMRO liet eerder deze maand weten zijn tarieven fors te gaan verlagen. De Postbank kondigde maandag een verlaging van de tarieven aan en beweerde daarmee de goedkoopste te zijn. Dat was echter van korte duur, want later op de dag liet Binck weten daaronder te gaan zitten.
Alex heeft op dit moment ongeveer 85.000 klanten. Gemiddeld hebben zij 35.000 euro op hun rekening staan. Frijters verwacht „binnen een paar jaar” het klantenbestand te verdubbelen. Van de 1,4 miljoen beleggende huishoudens in Nederland heeft ruim 40 procent een vermogen van meer dan 25.000 euro.