Economie

Weinig A-merken op nationale food week

De prijzenslag tussen de Nederlandse supermarkten is op de ”nationale food week” goed merkbaar.

ANP
4 April 2005 09:44Gewijzigd op 14 November 2020 02:24

Op de vakbeurs voor de supermarktbranche die elke twee jaar wordt gehouden, ontbreekt een groot aantal producenten van A-merken. Verder is er een hal gesloten die in 2003 wel open was.

„De gespannen relatie tussen de supermarkten en fabrikanten is ook terug te zien op de nationale food week”, aldus Ditte Ooms van de organisator VNU Exhibtions Europe. „Door de prijzenslag zijn de promotiebudgetten van de fabrikanten omlaaggegaan of geschrapt.”

De grote bedrijven hoeven alleen ook maar zaken te doen met de zes grote inkopers van supermarkten in Nederland. Desondanks verwacht de organisatie een grotere aanloop dan tijdens de vorige editie. „In 2003 waren er 32.500 bezoekers en dit jaar verwachten wij er meer”, aldus Ooms. „Dat de grote bedrijven wegblijven is vooral jammer voor de vele supermarktmedewerkers die de beurs bezoeken. Die kunnen nu niet zien waar die bedrijven mee bezig zijn.”

Niet alle grote merken hebben het laten afweten. Zo is bierbrouwer Heineken present, evenals koffieproducent Douwe Egberts.

Bij aanvang van de beurs werd zondag officieel het brood van Tarvo gepresenteerd. De bakkerijen Bakkersland Bake Five en Kamps Quality Bakeries namen het merk recentelijk over van Meneba. Het brood wordt alleen via de supermarkten verkocht. Volgens een woordvoerster van het broodmerk hebben bijna alle supermarkten het opgenomen in hun assortiment.

Verder zijn er verschillende bedrijven die hun nieuwe producten tijdens de beurs presenteren. Dat varieert van kruiden tot nieuwe kaassoorten. Het beursthema van dit jaar is voeding en gezondheid. En daar geven fabrikanten zo hun eigen draai aan.

Zo probeert Heineken op de trend in te spelen met Amstel Lite. „Een laag calorisch bier met een frisse smaak en een goede doordrinkbaarheid”, aldus Heineken.

Kaasproducent Vergeer Kaas omarmt het gezondheidsthema door aan te kondigen in de eerste helft van dit jaar de gegevens over de voedingswaarde van alle producten op internet te zetten.

Ook drankfabrikant Hooghoudt wil zich niet onbetuigd laten. „Wij mogen ons wettelijk niet uitlaten over de gezondheid van alcohol in het dagelijks gebruik. Maar twee glaasjes per dag moet toch kunnen”, aldus de onderneming.

De nationale food week duurt tot en met woensdag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer