Bisschoppen herstellen kruisdagen in ere
In navolging van onder anderen hun Duitse, Oostenrijkse en Luxemburgse collega’s hebben de Nederlandse rooms-katholieke bisschoppen besloten tot een (nieuwe) regeling voor de zogenoemde kruis- en quatertemperdagen.
Deze dagen sluiten aan op de vier jaargetijden en zijn bedoeld om „God te danken voor de schepping en de vruchten der aarde, alsmede te bidden voor bijzondere noden van de Kerk”, schrijven de bisschoppen in een persbericht.
De bisschoppen willen daarmee aansluiten bij de bid- en dankdagen voor gewas en arbeid die de protestantse kerken kennen. De kruis- en quatertemperdagen in de RK-Kerk stammen uit de vijfde eeuw, maar zijn in Nederlandse parochies grotendeels van de liturgische kalender verdwenen. De parochies zijn niet verplicht om deze door de bisschoppen ontworpen regeling in ere te herstellen.
De kruisdagen vallen op maandag, dinsdag en woensdag vóór Hemelvaart. Traditioneel hielden de rooms-katholieken op die dagen een kruisprocessie. Bisschop Mamertus van Vienne stelde de kruisdagen in 475 in om Gods hulp af te smeken in tijden van rampen.
De benaming quatertemperdagen is afgeleid van het Latijnse quattor tempora (de vier jaargetijden). De dagen stonden in het teken van dankzegging voor de vruchten van de aarde (vooral de graan-, wijn- en olijvenoogst), waarvan de eerstelingen aan God werden toegewijd. Het waren dagen van vasten en gebed.
De bisschoppen hebben de quatertemperdagen vastgesteld op de tweede woensdag in maart (aansluitend bij de protestantse biddag voor het gewas), de woensdag na Pinksteren, de woensdag na de derde zondag in september en de woensdag in de eerste week van de advent, de tijd voor Kerst.