IJsseldelta ingrijpend op de schop
De IJsseldelta bij Kampen gaat de komende tien jaar flink op de schop. Om de groeiende hoeveelheid rivier-
water van de IJssel op te kunnen vangen, wordt ten zuidwesten van Kampen een aftakking van de IJssel gegraven.
Tevens wordt de Hanzelijn, een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle, in het gebied aangelegd, wil de regio het aantal rijstroken van rijksweg N50 (Zwolle-Emmeloord) verdubbelen en worden er maximaal 6000 woningen gebouwd. En dat alles voor 2015.
Donderdag presenteerden de betrokken overheden in Kampen vijf mogelijke scenario’s voor de gezamenlijke aanpak van deze honderden miljoenen euro’s kostende operaties. Als het aan de provincie Overijssel, de gemeenten Kampen, Zwolle en Zwartewaterland en het waterschap Groot Salland ligt, worden de plannen onder gezamenlijke regie in één klap uitgevoerd.
Bepalend voor de plannen is de loop van de nieuw te graven aftakking van de IJssel ten zuidwesten van Kampen. Deze bypass is nodig om in hoogwaterperiodes op lange termijn droge voeten te kunnen houden in Kampen, waar de IJssel zich als noordelijkste aftakking van de Rijn sterk vernauwt. De verwachte toestroom van rivierwater in de toekomst brengt grotere overstromingsrisico’s met zich mee.
Aanleg van de bypass kost in elk van de vijf gepresenteerde scenario’s tussen de 250 en de 350 miljoen euro, aldus dijkgraaf S. Schaap van waterschap Groot Salland donderdag. Volgens hem is Nederland behoorlijk veilig, „maar nog niet veilig genoeg. De rivier moet de ruimte krijgen.”
Hij liet verder desgevraagd weten dat nog steeds onderzocht wordt of de gaten in de afsluitingsdijk aan de zijde van Friesland vergroot kunnen worden, waardoor er bij hoogwater meer mogelijkheden zijn om water af te voeren. Er zijn volgens de dijkgraaf verder plannen om binnen enkele tientallen jaren bij de Afsluitdijk het grootste gemaal van Europa te bouwen.
Door de diverse projecten in de IJsseldelta in één keer uit te voeren, kan „aanzienlijk worden bespaard op de andere projecten”, aldus wethouder A. van der Maat van Kampen.
„We staan met het IJsseldelta-project op de landelijke kaart”, zei gedeputeerde T. Rietkerk. „We zullen nu met een eensluidend bestuurlijk besluit vanuit de regio naar het Rijk moeten om financiële ondersteuning te krijgen.”
De inspraak voor burgers begint op 8 april. Aanleg van de Hanzelijn van Lelystad langs Kampen naar Zwolle begint in 2007. Verdubbeling van de rijksweg N50 (Zwolle-Emmeloord) van twee naar vier rijbanen is een wens van de regio waarin het Rijk nog niet voorziet. Over de bouw van 6000 woningen zijn afspraken gemaakt met het naburige Zwolle.
Provincie, gemeenten en waterschap hebben haast met de plannen. Voor de zomer moeten ze zijn ingediend bij de rijksoverheid om mee te worden genomen in het programma ”Ruimte voor de rivier”. Aanpak van de IJsseldelta is een van de veertien projecten in Nederland die in het kader van dit programma worden uitgevoerd.