ProRail in beroep tegen dwangsom
Spoorwegbeheerder ProRail is het niet eens met de door de gemeenten Goes en Kapelle opgelegde dwangsom en gaat in beroep. De gemeenten willen 250.000 euro zien als ProRail er niet in slaagt om voor 9 mei de overlast van goederentreinen terug te dringen.
Volgens woordvoerder E. Drent betekent het aantekenen van bezwaar niet dat ProRail geen oplossing wil van de problemen rond de toegenomen geluidhinder langs het spoor.
ProRail biedt de gemeenten aan een zogenoemde rekenexercitie te houden conform de wet- en regelgeving. Daardoor moet duidelijk worden om hoeveel overlastgevende treinen het gaat op het traject Vlissingen-Roosendaal.
Een woordvoerder zegt: „We hebben aangegeven dat wij de uitkomst respecteren. Mocht blijken dat de wet- en regelgeving wordt overtreden, dan nemen wij maatregelen. Op voorhand hadden wij al aangeboden om treinen in de nachtelijke uren langzamer te laten rijden. Door de eis van Goes om dit ook overdag in te voeren hebben wij dit voorstel teruggetrokken. Het is jammer dat de gemeenten deze weg hebben gekozen omdat het oplossen van het probleem nu wordt vertraagd.”
Goes en Kapelle liggen al geruime tijd met ProRail in de clinch over de geluidsoverlast die treinen veroorzaken. De goederentreinen van en naar het industriegebied Vlissingen-Oost houden veel inwoners van Goes en Kapelle uit de slaap. Dat komt doordat de treinen dwars door beide gemeenten rijden. De zaak is al tot aan de Raad van State uitgevochten.
Het management van ProRail is echter niet happig op een verlaging van de snelheid voor goederentreinen. Langzaam rijden levert het bedrijf minder geld op.