Robeco wil ‘tonnairs’ als klant
Robeco gaat zich richten op een nieuwe doelgroep om meer geld te verdienen, de zogenoemde ‘tonnairs’ . Dit zijn veelal babyboomers met een bankrekening van 50.000 tot een half miljoen euro.
„Daar zijn er heel wat meer van dan miljonairs in Nederland”, zei de nieuwe topman van Robeco, George Möller, woensdag bij een toelichting op de jaarcijfers.
Volgens Möller is 13 procent van de Nederlandse huishoudens tonnair en bezitten zij gezamenlijk 35 procent van het totale vrije vermogen, ofwel 114 miljard euro. Robeco wil deze groep als klant binnenhalen met op maat gesneden beleggingsadviezen. Binnenkort gaat de vermogensbeheerder, die het afgelopen jaar meer last van concurrentie heeft gekregen, van start met een op tonnairs toegesneden marketingcampagne.
Ondanks de toegenomen concurrentie is het bedrijfsresultaat van de Rabo-dochter vorig jaar met 3 procent gestegen naar 187 miljoen euro. Netto steeg de winst van Robeco zelfs van 113 miljoen naar 146 miljoen euro.
Het concern gaat de lat voor zijn fondsbeheerders een stuk hoger leggen. Per eind 2007 moeten 60 procent van de beleggingsfondsen het beter doen dan de relevante aandelenindex over een periode van drie jaar. Om dat te bereiken moet er nog heel wat verbeteren. Over het afgelopen jaar bedroeg dat percentage 39.
De ooit zo comfortabele positie die gespecialiseerde vermogensbeheerders als Robeco dankzij eigen distributiekanalen genoten, komt geleidelijk onder druk te staan. Een belangrijke oorzaak is het zelfstandig opereren van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen, op het terrein van het vermogensbeheer. Bovendien is de vraag naar beleggingsfondsen van particulieren in Europa, en vooral in Nederland, door het beursklimaat van de afgelopen jaren gedaald.
Robeco wist in 2004 een totaal beleggingsresultaat te halen van 4,6 miljard euro. Dat was vooral te danken aan aantrekkende kapitaalmarkten. De aanhoudende waardevermindering van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro speelde Robeco wel enigszins parten.