Huwelijk Charles en Camilla verkoopt niet goed
Het aanstaande huwelijk van de Britse kroonprins Charles en zijn minnares Carmilla Parker Bowles leidt in Groot–Brittannië niet tot een stroom van huwelijksartikelen. Charles’ eerste huwelijk met Diana Spencer bracht een ware stortvloed aan koekblikken, theedoeken en serviezen met hun afbeelding in de winkels. Dit keer moet de liefhebber goed zoeken.
Volgens de Vereniging van Memorabiliaverzamelaars zijn er voor het koninklijk huwelijk slechts 25 herdenkingsvoorwerpen op de markt gebracht, meldde de BBC vrijdag. Het zogeheten sprookjeshuwelijk van Charles en Diana was goed voor 1600 artikelen en drie jaar geleden waren er bij het gouden jubileum van de ambtstermijn van koningin Elizabeth zeshonderd artikelen op de markt. Zelfs het betrekkelijk kleinschalige huwelijk van Charles’ jongste broer Edward met Sophie Rhys–Jones zorgde in 1999 voor een merchandising van 120 artikelen.
De beperkte hoeveelheid herinneringskoopwaar ligt niet alleen aan het gebrek aan enthousiasme dat de Britten voor Charles’ tweede huwelijk kunnen opbrengen. Tussen de aankondiging van het huwelijk en de trouwdatum ligt slechts twee maanden en die periode is voor veel bedrijven te kort om te reageren.
Serviezengigant Wedgwood zegt acht maanden nodig te hebben om een stijlvol herdenkingsservies op de markt te kunnen brengen. Concurrent Aynsley komt wel met een vierdelig servies met vergulding. „We moesten eerst koninklijke goedkeuring aanvragen. Toen we al bezig waren met de productie, veranderde de locatie van het huwelijk", schetst een woordvoerder de problemen.
Alleen in Windsor, waar Charles en Camilla elkaar op 8 april het ja–woord geven in het gemeentehuis, kan de verwoede verzamelaar voldoende vinden. Volgens een plaatselijke winkelier doen vooral de theedoeken het goed. „Misschien moeten de mensen denken aan wat Diana te horen kreeg toen ze twijfels over haar aanstaande huwelijk uitte: je kunt nu niet meer terug, je hoofd staat op een theedoek".