„Overlast spoor aanpakken”
Goes en Kapelle gaan handhavend optreden tegen de overlast die goederentreinen veroorzaken.
De beide gemeenten schrijven een brief aan ProRail, de railinfrabeheerder van het spoor in Nederland, waarin zij de beheerder aansprakelijk stellen voor de toenemende overlast. ProRail krijgt zes weken de tijd om te reageren.
Goes en Kapelle kwamen dinsdag met dit standpunt naar buiten. Ze lieten weten het getouwtrek beu te zijn en spijkers met koppen te gaan slaan. „Wij houden vast aan een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur voor goederentreinen gedurende de hele dag. ProRail overtreedt stelselmatig deze regel en wij willen dat gaan beboeten. We gaan uitzoeken hoe het een en ander juridisch kan worden aangepakt en welke sanctie daarbij hoort”, aldus wethouder M. ’t Hart van Goes.
Burgemeester S. Kramer van Kapelle wil dat in zijn gemeente alleen van ’s avonds elf uur tot ’s morgens zeven uur 60 kilometer per uur wordt gereden. „Wij vinden dat het voordeel van minder geluidsoverlast overdag niet opweegt tegen de negatieve effecten. De spoorbomen blijven langer dicht en dat kan leiden tot files en problemen voor hulpdiensten als ambulances en brandweer.”
Kramer zegt teleurgesteld te zijn in ProRail. „Wij hebben toezeggingen gekregen van de directeur Regio-Zuid van ProRail omtrent het langzamer laten rijden van de treinen. Tot mijn verbazing kregen we maandag een brief waarin de toezeggingen werden ingetrokken. Ik vraag me dan ook af wie de baas is bij ProRail en wie er nu eigenlijk de beslissingen neemt.
Daarnaast vinden wij dat de minister in deze kwestie politiek aanspreekbaar moet zijn. ProRail is dan weliswaar zelfstandig, maar moet toch verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de handel en wandel.”
Woordvoerder R. Kool van ProRail wilde niet reageren, omdat de beheerder formeel niet op de hoogte is van de stappen die Goes en Kapelle gaan ondernemen. „We moeten afwachten wat er in de brief staat voordat we kunnen reageren. We betreuren het dat de gemeenten ons niet van hun voornemen op de hoogte hebben gesteld”, aldus Kool.
Volgens de woordvoerder zijn er overigens andere maatregelen om geluidsoverlast tegen te gaan. „Treinen langzamer laten rijden is voor ons niet de eerste optie. Wij willen een betrouwbare partner zijn in de spoorsector en garanties kunnen geven. Geluidsoverlast kan ook op andere manieren worden aangepakt.”
Binnen nu en een maand trekt VROM de verantwoordelijkheid voor spoorweglawaai weer naar zich toe. Tegen die tijd verstrijkt ook de periode die ProRail krijgt om te reageren op de brief. Volgens burgemeester Kramer is dit geen reden om ProRail niet op zijn verantwoordelijkheden te wijzen. „Wij hebben een verplichting naar onze inwoners en daar handelen we naar.”