Minder omzet en meer winst Unilever
Unilever heeft in het eerste kwartaal van 2002 de netto-omzet met 1 procent zien dalen tot 12,24 miljard euro. De nettowinst van de Brits-Nederlandse voedings- en wasmiddelenfabrikant steeg daarentegen met 84 procent tot 450 miljoen euro.
De cijfers zijn gebaseerd op actuele wisselkoersen. De autonome omzet, dus op eigen kracht, groeide met 2 procent. De winststijging werd mede veroorzaakt door een lagere afdracht van rente. Door de verkopen van onderdelen, betere opbrengsten uit bedrijfsactiviteiten en een gunstiger rentetarief daalden de rentebetalingen met ruim een kwart tot 320 miljoen euro. In de eerste drie maanden van 2001 bedroegen de rentekosten nog 434 miljoen euro. Unilever is actief bezig zijn schulden te verminderen.
De totale omzet daalde licht doordat het concern opnieuw een aantal onderdelen afstootte. Unilever is bezig zijn aantal merken terug te dringen tot 400 die meer winstgevend zijn dan de rest. Deze topmerken, zoals Knorr, Lipton, Dove en Omo, zagen een omzetgroei van 3 procent en dat was beter dan de groei binnen het gehele concern. Zij maken nu 84 procent van de gehele omzet uit, eind 2002 moet dat aandeel 90 procent zijn.
Unilever geeft het liefst de resultaten tegen constante wisselkoersen, waardoor het effect van valuta wegvalt en kwartalen beter zouden zijn te vergelijken. Hier viel de omzet ook 1 procent terug, maar steeg de winst zelfs met 94 procent tot 463 miljoen euro. Unilever houdt vast aan de voorspelling dat de winstgroei dit jaar iets boven de 10 procent uitkomt.
De cijfers van Unilever waren beter dan analisten vooraf hadden verwacht. Unilever hield vorige maand zelf ook nog rekening met een omzetdaling van 2 procent, maar zag gedurende het kwartaal de omzetstijging versnellen. „Wij zijn het jaar goed begonnen”, verklaarden de voorzitters N. FitzGerald en A. Burgmans vrijdag in een toelichting op de kwartaalcijfers. Het concern richt zich daarbij op verbetering van de winst in voor hem belangrijke onderdelen, zoals wasmiddelen, thee en ijs.
Europa deed het wat groei betreft beter dan Amerika en Azië. In Europa steeg de autonome omzet, terwijl die in de Verenigde Staten en Aziatische landen niet of nauwelijks toenam. Unilever wijt dat aan de latere invoering van nieuwe producten in de VS ten opzichte van vorig jaar. Ook promoties drukten daar de omzet. In Azië nam de groei gedurende het kwartaal nog wel toe.
Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs beloonden de cijfers van Unilever vrijdag met een winst van 0,75 procent op 67,45 euro.