Economie

ANWB zegt Route Mobiel de wacht aan

De ANWB gaat in de tegenaanval tegen Route Mobiel, die als concurrerende pechhulpverlener flink aan de weg timmert.

Redactie economie
21 March 2005 10:38Gewijzigd op 14 November 2020 02:21

In een brief eist ANWB-Wegenwacht dat Route Mobiel onmiddellijk stopt met het voeren van de geel-blauwe kleur op zijn hulpwagens. Daarbij zou sprake zijn van merkinbreuk, omdat de klassieke pechhulpverlener die kleurencombinatie al jaren hanteert.

Verder moet de nieuwe hulpdienst, die naar eigen zeggen in een halfjaar tijd ruim 100.000 leden heeft verzameld, stoppen met als oneerlijk betitelde prijsvergelijkingen van de verschillende servicepakketten. Ook mag Route Mobiel niet meer suggereren dat hij sneller ter plekke is dan de Wegenwacht. Volgens een ANWB-woordvoerder houdt Route Mobiel zich niet aan de regels. „Als de tegenpartij weigert aan ons verzoek te voldoen, staan ons allerlei mogelijkheden open om haar aan te pakken.”

Directielid M. Schröder van Route Mobiel spreekt in een reactie van een dreigbrief die ongegrond is en intimiderend. De advocaten van de ANWB schermen met de rechter. „Dat leidt tot ellenlange rechtszaken en dure advocaten. De ANWB heeft 400 miljoen euro in kas, die hij verdiend heeft als monopolist. Dat is niet waar wij ons als kleine partij op richten.”

Schröder vindt het vreemd dat de ANWB de gele kleur (met blauwe beblokking) claimt. Volgens hem is die kleur „zelfs” opgedragen door Rijkswaterstaat voor wegwerkzaamheden. Ook andere onderdelen van de brief, bijvoorbeeld dat Route Mobiel niet ruim 40 procent goedkoper is, kloppen niet. Zo’n 70 procent van de ANWB-leden wil af van het lidmaatschap dat aan het Wegenwacht-abonnement is gekoppeld en waarop de prijsvergelijking is gebaseerd.

D66-Tweede-Kamerlid Bakker wil opheldering van minister Brinkhorst (Economische Zaken) over dit „typisch monopolistische gedrag” van de ANWB. Hij trok al eerder aan de bel over vermeend machtsmisbruik door de ANWB, die nu door te dreigen met juridische stappen een nieuweling uit de markt zou proberen te drukken. Bakker wil verder weten of de minister dan wel de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een taak voor zich ziet weggelegd om tegen dit soort acties op te treden.

De markt voor pechhulp kent met de introductie van AA-team nog een nieuwkomer. De Autobergers Alarmcentrale is officieel op 1 januari opgericht en hanteert gedifferentieerde tarieven, die naar eigen zeggen goedkoper zijn dan de concurrentie. De organisatie is nog niet naar buiten getreden, omdat daar het geld voor ontbreekt. AA-team onderhandelt op dit moment met een grote sponsor.

De nieuwe ”vereniging voor automobilisten” heeft een centraal pechnummer en werkt met lokaal opererende bergers met verstand van auto’s en pech onderweg. De pechdienst belooft gemiddeld binnen een halfuur ter plaatse te zijn.

Een automobilist die 16.000 kilometer per jaar rijdt (het gemiddelde jaarkilometrage van de Nederlander) betaalt 32,50 euro per jaar. De klant heeft daarvoor recht op drie keer pechhulp in heel Nederland. Als de auto niet ter plekke is te repareren, wordt deze naar een garage naar keuze gesleept. Wie meer rijdt, betaalt 47,50 euro, wie minder rijdt is jaarlijks 25 euro kwijt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer