Economie

ACM: donatieplatforms waren onduidelijk over kosten

Zeven donatieplatforms, waaronder GoFundMe, hebben consumenten niet duidelijk geïnformeerd over de kosten die zij rekenen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de afgelopen periode veel meldingen heeft gekregen van consumenten over donatieplatforms. De onlineplatforms, waarop mensen een actie kunnen starten om geld in te zamelen voor een persoonlijk, maatschappelijk of liefdadigheidsdoel, gaan voortaan duidelijker vermelden welk bedrag ze van de donatie inhouden.

ANP
5 December 2024 10:46Gewijzigd op 5 December 2024 11:02

Mensen die een inzamelingsactie startten, dachten dat het platform geen kosten zou rekenen en ontdekten pas later dat een percentage van de gedoneerde bedragen werd ingehouden. „Als je een inzamelingsactie start, bijvoorbeeld voor de behandeling van een ernstig ziek familielid, wil je zoveel mogelijk geld ophalen. Als dan blijkt dat een deel van het geld achterblijft op het platform zonder dat je dat was verteld, ben je teleurgesteld”, aldus directeur consumenten bij de ACM Edwin van Houten.

Naast GoFundMe hebben ook Doneeractie, Doneerveilig, Geef.nl, Getfunded, Steunactie en Whydonate de informatie hierover na actie van de marktwaakhond verduidelijkt.

Consumenten moeten duidelijk informatie krijgen over de prijs voordat de inzamelingsactie wordt gestart. Die moet op een goed zichtbare plaats op de website staan en begrijpelijk zijn, aldus de ACM. Zo is bijvoorbeeld een link waar je op moet klikken voor extra informatie niet voldoende.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer