Streekweg N11 zakt weg in het veen
De nieuwe rijksweg N11 zakt ter hoogte van Bodegraven weg in de drassige veenbodem. Bij de aanleg van de weg zijn speciale technieken toegepast om verzakking te voorkomen, maar die hebben niet gebaat, zo liet Rijkswaterstaat maandag weten.
De weg moet daarom nog geen jaar na opening al worden gerepareerd. Het gaat in totaal om 40 meter wegdek bij twee viaducten.
De belangrijke verkeersader in de Randstad, tussen Alphen aan den Rijn en de A12 bij Bodegraven, werd na meer dan 25 jaar voorbereidingen uiteindelijk in mei vorig jaar geopend. Het tracé voert door een gebied met een van de zwakste bodems van Nederland.
De N11 ligt voor het grootste deel op een drassige veenbodem. Een speciale vacuümtechniek van grondspecialist Boskalis moest inklinking van de veenbodem tot het minimum reduceren. „Voordat we de weg aanlegden, is de zetting al uit de grond gehaald”, aldus projectleider Johan Tiemersma van Consortium N11.
Op een aantal plekken heeft de techniek gefaald. Het vele vrachtverkeer bleek op bepaalde plekken toch te zwaar te zijn. Ter hoogte van Bodegraven is de weg op een aantal plekken verzakt. Dat levert een groot gevaar op voor de verkeersveiligheid omdat de weg flinke kuilen vertoont.
De kosten voor de reparatie komen voor rekening van het Consortium N11, waarin bouwbedrijven Boskalis, BAM, Dura Vermeer en KWS zitten. Over de reparatiekosten doet het Consortium geen uitspraken.
Tijdens het herstel, waarbij de weg van een dikkere laag asfalt wordt voorzien, is de N11 deze week gedurende twee nachten gedeeltelijk afgesloten. Of de problemen daarna achter de rug zijn, durven de bouwers niet te zeggen. „We hopen dat de weg niet nog meer wegzakt, maar daarvoor kunnen we geen harde garanties geven”, aldus Tiemersma. „Het blijkt dat de bodem in ons land toch erg onvoorspelbaar is.”