Brussel wil meer concurrentie vluchten
Europees commissaris Barrot (transport) wil dat luchtvaartmaatschappijen uit EU-lidstaten meer met elkaar gaan concurreren op vluchten naar China en Rusland. Daartoe wil hij een Europees luchtvaartverdrag afsluiten met die twee landen. Dat heeft hij maandag aangekondigd.
De verdragen met de twee landen moeten gebaseerd zijn op hetzelfde principe als het ’open skies’ akkoord met de Verenigde Staten, waarover de Europese Commissie als dagelijks bestuur van de EU nu nog onderhandelt met Washington.
Zodra zo’n akkoord er is, zou bijvoorbeeld het Duitse Lufthansa makkelijker vanuit Amsterdam naar de VS kunnen vliegen. Die onderhandelingen volgen op een uitspraak van het EU-Hof van Justitie in Luxemburg, dat nationale luchtvaartverdragen met de VS verwierp, juist omdat die de concurrentie tussen Europese maatschappijen verhinderde.
Een Europees luchtvaartverdrag met derde landen zou ook moeten leiden tot meer landingsrechten voor maatschappijen uit EU–lidstaten. In totaal vliegt 75 procent van alle passagiers uit Rusland naar de Europese Unie. Voor China zijn geen cijfers bekend.
Barrot streeft ook één gezamenlijk luchtruim met landen als Marokko en staten op de westelijke Balkan na. Daardoor zouden dezelfde veiligheidsmaatregelen gelden voor die landen en de Europese Unie. De Franse eurocommissaris hoopt dat daarvan al in 2010 sprake kan zijn. Commissie–experts gaan daar de komende maanden onderhandelingen over voeren.
Barrot gaat de komende maanden verder overleggen met de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA over de zogeheten ’interlining’–akkoorden. Daarbij gaat het om prijsafspraken tussen luchtvaartmaatschappijen die op één ticket passagiers vervoeren, die van meerdere vluchten van verschillende vervoeders gebruikmaken.
Die prijsafspraken zijn tot en met juni van dit jaar uitgezonderd van de Europese concurrentieregels. Het is nog de vraag of Barrot en zijn Nederlandse collega Kroes (Concurrentiebeleid) dit systeem willen handhaven, omdat er mogelijk goedkopere of minder beperkende alternatieven zijn voor de afspraken die IATA nu hanteert.