Lufthansa denkt Swiss nu wel over te nemen
Lufthansa staat op het punt Swiss over te nemen. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft zondag laten weten „constructieve onderhandelingen te voeren om de Zwitserse maatschappij in handen te krijgen.” Lufthansa bevestigde hiermee geruchten die vorige week al de ronde deden.
In 2003 had de Duitse maatschappij haar Zwitserse concurrent ook al benaderd, maar Swiss wilde daar toen niets van weten. Nu wil Lufthansa op de 14 procent van de aandelen die vrij verhandelbaar zijn, een bod doen dat neerkomt op het gemiddelde van de koers van de afgelopen weken.
Deskundigen zeggen dat het bedrag daarvan ongeveer 60 miljoen Zwitserse frank (38,7 miljoen euro) is. Betaalt Lufthansa de grote aandeelhouders hetzelfde als de kleine, dan komt de totale overnamesom neer op ongeveer 271 miljoen euro.
De grote aandeelhouders van Swiss zijn centrale en regionale overheden in Zwitserland en enkele banken en grote bedrijven. Met vertegenwoordigers daarvan praat Lufthansa verder. De banken UBS en Credit Suisse zouden al hebben toegezegd hun belang, elk 10 procent, over te doen.
De overheden hebben met elkaar ongeveer 32 procent van Swiss in handen. Ze hebben al veel geld neergeteld voor de sanering van de onderneming. Wat ze met hun belangen gaan doen, is nog niet bekend. Als Lufthansa Swiss overneemt, zijn ze in ieder geval van verdere saneringslasten af.
In 2003 mislukte een poging tot samenwerking tussen de twee luchtvaartmaatschappijen. Swiss gaf er toen de voorkeur aan de handen ineen te slaan met British Airways, maar ook die poging strandde.
De Zwitserse maatschappij is te klein om op eigen benen te kunnen blijven staan. Swiss kampt nog altijd met de naweeën van de terreuraanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten. Daar komt bij dat de concurrentie van goedkoop vliegende maatschappijen groot is en dat de brandstofprijzen op het ogenblik erg hoog zijn.
Vrijdag maakten de Zwitserse maatschappij bekend dat ze vorig jaar een verlies heeft geleden van 140 miljoen frank (90 miljoen euro). Het verlies is vijfmaal kleiner dan in 2003. Onder leiding van onder anderen voormalig KLM-topman Pieter Bouw is de maatschappij fors afgeslankt.
Met Swiss kan Lufthansa de achterstand op Europa’s grootste maatschappij, Air France-KLM, inlopen. De nieuwe combinatie wordt de nummer twee. Nummer drie is British Airways. Het is de bedoeling dat de Zwitserse maatschappij onder haar eigen naam blijft vliegen. Swiss is de opvolger van Crossair, de maatschappij die voortkwam uit het in 2001 failliet gegane Swissair.
Analisten verwachten meer samenwerkingsvormen in de Europese luchtvaartsector. Ze wijzen erop dat er gewoonweg te veel maatschappijen zijn en er dus sprake is van overcapaciteit.