Meer scholen moeten een ‘brugger’ krijgen
Brugfunctionarissen in het onderwijs, die fungeren als schakel tussen kind, gezin, school en samenleving, zijn zeer zinvol, maakt het Jeugdeducatiefonds op uit een onderzoek. Ze staan de partijen in allerlei kwesties bij, als een soort sociaal werkers, en regelen eventueel hulp. Ongeveer 1100 scholen hebben nu een ‘brugger’, mede dankzij een overheidssubsidie van tientallen miljoenen. Volgens Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds, zouden circa 1650 scholen er een moeten krijgen, scholen met „grote opgaven”, bijvoorbeeld doordat er veel kinderen uit armere gezinnen zitten.
Bovendien moeten de bruggers duidelijk deel uitmaken van het schoolteam, dan hebben ze het meeste succes, en dat kan volgens hem het beste als ze worden aangenomen door de school zelf. Nu gebeurt het ook wel door besturen en welzijnsorganisaties. De brugfunctionarissen moeten ook in de onderwijs-cao worden opgenomen om hun positie duidelijk te maken, net als onderwijsassistenten en conciërges. Nu komen nog allerlei arbeidsovereenkomsten voor.
„Leerlingen in kwetsbare situaties hebben echt baat bij de hulp van brugfunctionarissen”, zegt ook Inge de Wolf, directeur van Education Lab NL, dat het onderzoek heeft uitgevoerd naar aanleiding van een proef van de zogenoemde Gelijke Kansen Alliantie van het onderwijsministerie. „Ze worden geholpen bij basisbehoeften zoals eten, kleding en schoolspullen, hebben minder stress, gedragen zich beter in de les, zijn vaker op school en komen daarom beter tot leren.”
Iedereen kan een brugger raadplegen: het kind, de ouder, de leerkracht. De functionaris is gemakkelijk te benaderen en wil een vertrouwensband opbouwen met leerlingen en ouders of verzorgers. Die ouders hoeven ook niet te vrezen dat ze voor slechte moeders of vaders worden aangezien, aldus Spekman.
„Een brugfunctionaris kost geld, maar levert zijn geld dubbel en dwars op”, zegt hij. „In deze tijd van lerarentekorten is het ontlasten van leerkrachten de hoofdprijs. Leerkrachten kunnen meer tijd besteden aan rekenen en taal en dat geeft de leerlingen een stevige basis voor nu en later.”
De nu actieve bruggers hebben allerlei achtergronden, ze zijn leerkracht geweest of welzijnswerker, maar ook ervaringsdeskundige.