Moederbedrijf Thuisbezorgd verkoopt Grubhub aan Wonder
Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, verkoopt de Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub aan branchegenoot Wonder. Just Eat Takeaway zocht al langer naar een koper voor het onderdeel, dat in 2021 werd overgenomen voor 7,3 miljard dollar. Sindsdien heeft het bedrijf voor miljarden aan waarde afgeschreven op de dochteronderneming.
Grubhub wordt nu verkocht tegen een bedrijfswaarde van 650 miljoen dollar. Just Eat Takeaway verwacht dat de netto-opbrengst van de verkoop zo’n 50 miljoen dollar zal bedragen. Afhankelijk van de wettelijke goedkeuringen zal de deal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 worden afgerond.
Volgens topman en oprichter Jitse Groen vergroot de verkoop van Grubhub het vermogen van Just Eat Takeaway om investeringen te doen in landen waar het bedrijf het grootste concurrentievoordeel heeft. Ook heeft de deal een positieve impact op de kapitaalstructuur en liquiditeitspositie van Just Eat Takeaway. De verkoop heeft geen invloed op de eerder afgegeven vooruitzichten voor dit jaar.
Just Eat Takeaway kocht Grubhub tijdens de coronapandemie toen de maaltijdbezorgers goede zaken deden doordat mensen massaal aan huis gekluisterd waren en veel eten lieten bezorgen. Maar na het opheffen van de lockdowns liepen de bestellingen terug. Het bedrijf moest mede daardoor in 2022 al 3 miljard dollar afschrijven op de waarde van Grubhub. Ook activistische beleggers drongen erop aan Grubhub snel weer af te splitsen of te verkopen om de beurswaarde van Just Eat Takeaway op te voeren.
Naast de sterke concurrentie van bedrijven als Uber en DoorDash had Grubhub in New York ook last van een wettelijk plafond voor de commissies die het in rekening mag brengen bij restauranteigenaren. Dit kostte het bedrijf jaarlijks zo’n 100 miljoen dollar. „We zouden het erg waarderen als die bovengrens voor commissies verdwijnt. We zijn ook vrij zeker dat die verdwijnt”, verklaarde topman Groen bij de publicatie van de jaarcijfers over 2023. In de nu overeengekomen verkoopprijs van 650 miljoen dollar voor Grubhub wordt volgens het bedrijf rekening gehouden met het afschaffen van dat wettelijke plafond in New York op korte termijn.