Economie

Vrije energiemarkt kost Essent geld en klanten

Energiebedrijf Essent is sinds de liberalisering van de energiemarkt per 1 juli vorig jaar klanten kwijtgeraakt. Ook liep het concern factureringsachterstanden op bij zo’n 10.000 huishoudens voor een totaalbedrag van 10 miljoen euro. Essent raamt de kosten voor het wegwerken van de achterstand op 5 miljoen euro.

Redactie economie
11 March 2005 10:33Gewijzigd op 14 November 2020 02:19

Dat bleek donderdagmiddag bij de presentatie van de cijfers over 2004. Een kwart van de 10.000 huishoudens waar Essent factureringsachterstanden bij heeft opgelopen, betreft klanten die zijn verhuisd. Minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft de energieconcerns Nuon, Delta, Essent en Eneco enkele maanden geleden gesommeerd de vertraging met rekeningen bij deze klanten op 1 april gehalveerd te hebben. Op 1 juli moet deze achterstand volledig zijn weggewerkt. Als de energiebedrijven hierin niet slagen, kan de minister hen een boete opleggen. Essent-topman M. Boersma heeft er echter „alle vertrouwen in” de problemen met de verhuisde klanten op tijd te hebben opgelost. Het overgrote deel (7250 huishoudens) van Essents achterstallige betalingen betreft echter huishoudens die zijn overgestapt naar een nieuwe stroomleverancier zonder te zijn verhuisd. Voor deze groep heeft Brinkhorst geen maatregelen afgekondigd.

Essent liep sinds 1 juli vorig jaar vertraging op met de facturering doordat consumenten na de liberalisering van de energiemarkt de mogelijkheid kregen zelf hun energieleverancier te kiezen. Volgens Essent-bestuurslid R. de Jong maakten tot nu toe zo’n 560.000 Nederlandse huishoudens hiervan gebruik. De administratieve systemen van energieleveranciers waren volgens hem niet berekend op dergelijke wijzigingen in het klantenbestand. „Omdat bij elke overstap verschillende marktpartijen zijn betrokken, moet de sector miljoenen correcties doorvoeren.” De Jong wijt de ontstane problemen vooral aan de overheid die de regelgeving rond de liberalisering nodeloos ingewikkeld zou hebben gemaakt.

Boersma deed donderdag geen uitspraken over het exacte aantal klanten dat Essent sinds de liberalisering van de energiemarkt verloor. „Wij zien dat als commercieel gevoelige informatie.”

Het concern legt zichzelf volgens zijn topman „extra druk op” om de dienstverlening richting de klant te verbeteren. Wanneer Essent in gebreke blijft, maken klanten medio dit jaar aanspraak op een vergoeding in de vorm van „een boekenbon of een geldbedrag.” Dit geldt volgens Boersma alleen voor klachten waar Essent zelf schuldig aan is. „In veel gevallen geven klanten zelf te laat aan dat ze gaan verhuizen.”

Essent behaalde in 2004 een nettowinst van 426 miljoen euro, 9,6 procent meer dan in het voorgaande jaar. De omzet van het concern, dat naast energie ook kabeldiensten aanbiedt en afval verwerkt, steeg met 4 procent tot 7,4 miljard euro. Boersma verwacht voor dit jaar een verdere stijging van de nettowinst.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer